Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Wednesday, February 17, 2010

INILAH KESAN BURUK 1MALAYSIA !

KONSEP 1MALAYSIA (SATU MALAYSIA) yang tidak pernah di jelaskan dengan jelas akhirnya telah menjurus ke arah Gagasan Satu Malaysia pula.Penjelasannya terus berubah-ubah .Sekiranya rakyat Malaysia menuntut konsep 1Malaysia dalam fahaman mereka iaitu apa apa yang ada di Malaysia adalah semua mereka nak juga.
Dalam kes Maulud Nabi
Bekas Mufti Perlis, Dr Asri Zainul Abidin berkata, perarakan ini bukan amalan pada zaman Rasulullah dan mencadangkan sebarang bentuk perarakan menggunakan jalan raya perlu dihenti.
Sebarang perarakan sambutan keagamaan menggunakan jalan raya boleh dianggap mengganggu ketenteraman awam dan menyusahkan pengguna beragama lain yang tidak terlibat dalam upacara itu.
"Saya mencadangkan semua bentuk perarakan yang menggunakan jalan raya awam dan hendaklah dihentikan. Termasuk Deepavali, Thaipusam ataupun Maulidur Rasul.

"Jalan raya ini ialah digunakan orang kerana ada urusan tertentu dan bukan semua agama berkongsi dengan kita. Bila kita guna jalan raya lain dari tujuan pengangkutan, mahu berarak, ia mungkin mengganggu urusan orang.

"Ia mengganggu pengguna yang mahu ke suatu tempat, melawat orang sakit, membazir minyak orang ramai dan seumpamanya," katanya.
Beliau berkata demikian ketika dihubungi TV Selangor bagi mengulas berhubung isu perarakan Maulidur Rasul yang menjadi kontroversi, baru-baru ini.
Asri berkata, perarakan seumpama itu juga tidak pernah disuruh oleh Rasulullah sehingga mengganggu urusan orang lain.
Beliau juga mencadangkan supaya sambutan keagamaan selepas ini hanya dilakukan di rumah ibadat masing-masing.
Katanya, jika sambutan Maulidur Rasul tidak membuat amalan baru yang tiada dalam Islam, maka ia tidak dianggap salah kerana ia bukan wajib dan bukan sunnah.
"Jika sambutan itu tidak mencetuskan apa-apa reka bentuk ibadat yang baru, umpamanya tak ada sembahyang khusus Maulidur Rasul, bacaan khusus Maulidur Rasul, maka tidak dianggap mengada-adakan ibadat baru dalam Islam.
"Jika sambutan itu sekadar untuk menceritakan tentang sirah, menceritakan tentang perjuangan dan seumpamanya, dengan kadar-kadar itu tidak menjadi masalahlah," katanya.

2 comments:

delilah said...

sebahagian dari kata aluan daripada pendeta ZAABA; petaling jaya,14 ramadhan 1379 bersamaan 12 mac 1960.(Haji Zainal Abidin bin Ahmad) Segala puji bagi Allah yg telah menurunkan alquran,utk dibaca dgn fahaman,pengertian dan perhatian,supaya ia benar2 dapat jadi pertunjukan ,bukan utk dibuat nyanyian dan lagu2 hiburan!atau dipertandingkan-tetapi kosong dari isi panduan!

Ramat Allah dan salamnya atas penyudah segala anbiya',yg quran itu telah diwahyukan turun kepada dia,-memuliakan dia,ikutlah ajaran2nya yg mulia,bukan BERARAK HINDU hari maulidnya dengan sia-sia! dan di atas keluarga dan sahabat2nya yang setia.

Kata2 aluan pendeta Zaaba dlm kitab tafsir al-quran di radio oleh Ahmad Sonhadji Mohamad.keluaran pustaka Al-Mizan taman setiawangsa.cetakan pertama 1989,

Rupa2nya pendita ZAABA tak setuju berarak ni kalau ikut tulisannya itu lama dah...tahun 60han lagi....

Anonymous said...

Suruhlah hindu jangan berarak Thaipusam, Cina jangan berarak tarian singa, Ching Gay lepas tu barulah haramkan apa yang Omar Al Khatab wujudkan - Maulid Nabi.

Sebenarnya kalau orang Melayu buat semuanya tak betul walaupun dah dibuat beratus tahun. Cina dan India juga yang betul.

Hipokrit itu ciri munafiq. Hentikan kerja yang menyusahkan dan menyakitkan hati orang orang Melayu. Bukannya orang Melayu ni tak boleh baca lenggok niat korang yang kemaruk sangat nak berkuasa dengan sokongan India Cina.

Engkau ingat dengan kopiah putih dan tok guru korang boleh nak perkecilkan Cinta orang Melayu pada Rasulullah. Oh ya aku lupa tok guru korang lagi tinggi martabatnya dari Rasulullah itu sendiri.

Peduli apa aku kalau engkau tak siarkan, janji engkau baca dan faham yang orang Melayu sekarang cukup meluat dengan kelaku kemaruk kuasa PAS yang jilat jubur DAP.