Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Friday, May 29, 2009

SEJARAH GENIUS SENIMAN MALAYSIA YANG TINGGALKAN DUNIA SEMASA BERUSIA 45 TAHUN!


Pada hari ini 29 Mei 1973 Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee meninggal dunia secara mengejut semasa berusia 45 tahun di Hospital Besar Kuala Lumpur kira-kira 5.30 pagi.
Allahyarham terkenal sebagai penyanyi,pengubah lagu,pencipta lagu,penulis skrip,pelakon,pengarah filem,pelakon drama,pemain muzik dan pelawak.
Filemnya kalau sedih memang sedih,kalau komedi sukar tak ketawa dan jika seram memang menakutkan.
Kalau lagu & melodinya memang menusuk jiwa dan menawan kalbu.Semua lagu ciptaan dan dendangannya memang ada kelas dan sentiasa hijau (evergreen) orang kata.
Beliau dipercayai telah berlakon dalam 200 buah filem dan mengarah 20 buah filem serta mengubah lagu lebih 1,000 buah.
Kita sedekahkan al-fatihah untuk rohnya dan doa dimasukkan kedalam golongan orang mukmin dan solehin.
Mudahan-mudahan Kerajaan Malaysia melalui Seniman dapat mengumpulkan hasil royalti Allahyarham Tan Sri ini yang bersepah agar dimanafaatkan kepada anak dan cucu serta keturunan Allahyarham.

No comments: