Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Monday, October 5, 2009

PILIH CALON YANG PALING RINGAN MUDARAT KEPADA MASYARAKAT

Ustaz Asri semasa menjadi Mufti Perlis pernah menjelaskan soal undi bukanlah merupakan semudah pertandingan 'gores dan menang' kerana ia membabitkan harapan untuk membuat perubahan kepada negara di samping mahu agama Islam dimartabatkan sebaiknya.
"Saya pilih calon yang paling ringan mudarat kepada masyarakat. Saya sarankan agar para pengundi Islam menunaikan solat Istiqarah sebagai panduan untuk memilih calon yang sesuai.
"Ini kerana landskap politik negara semakin mengelirukan dan mengaburi banyak pihak sehingga persaingan tertumpu kepada keburukan akhlak pemimpin kedua-dua belah pihak," katanya yang kesal dengan senario yang berlaku.
Kata Asri lagi politik sepatutnya untuk memastikan siapa yang mempunyai idea yang terbaik membangunkan negara dan Islam namun yang terjadi kini adalah memburuk-burukkan antara satu sama lain demi mencapai survival politik parti masing-masing.
"Masyarakat gelisah melihat corak dan politik sekarang kerana ianya lebih kepada budaya 'londeh-melondeh' keburukan sehingga ianya tidak menunjukkan kematangan berfikir dan kebebasan untuk melahirkan pandangan yang berbeza.
"Sepatunya kita mesti raikan perbezaan pendapat dan menghargai kebebasan pemikiran dan budi bahasa pemimpin yang baik daripada memburukkan akhlaknya," katanya.
Tidak semestinya pandangan berbeza membawa maksud, seseorang pemimpin itu musuh atau menentang satu pihak yang lain tetapi bertujuan untuk memantapkan perjuangan membela nasib rakyat dan agama Islam itu sendiri, kata Asri.

Hak mengundi bukan HANYA kerana tanggungjawap kita sebagai rakyat. TETAPI mengundi adalah sama maksudnya anda memberi IZIN atau anda MENYOKONG apa yang dilakukan oleh pihak yang anda undi. Jika pihak yang anda berikan undi adalah pihak yang pecah amanah, korupsi, menindas, sombong, dan pelbagai lagi, maka mengundi mereka SEBENARNYA anda MEMBERI IZIN kepada mereka untuk melakukan perbuatan itu.
“Memberi undi adalah anda melakukan apa yang terdaya untuk diri anda. Paling lemah anda mendoakan mereka yang zalim untuk berubah. Dan mengundi adalah satu cara anda melakukan daya yang anda mampu untuk mengelakkan kezalimannya.Dengan itu undi yang dilakukan oleh seseorang dalam Negara demokrasi itu diperhitungkan Allah swt pada hari akhirat kelak. Hendaklah seseorang muslim membuat perhitungan yang betul dalam hal ini.”

No comments: