Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Wednesday, April 22, 2009

CARA BARU TANGANI RASUAH DENGAN MOU ?

JPJ Buat MoU Dengan SPRM Untuk Bendung Rasuah
Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), yang dikritik hebat kerana rasuah sejak akhir-akhir ini, Isnin menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam usaha membendung gejala rasuah dan meningkatkan integriti serta profesionalisme di kalangan warga kerjanya.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Ong Tee Keat berkata SPRM juga akan membantu JPJ dalam menyiasat latar belakang pegawai berkelayakan untuk kenaikan pangkat supaya jabatan itu bebas daripada budaya rasuah.

"Perjanjian dengan SPRM itu menunjukkan keseriusan JPJ dalam menangkis gejala rasuah di kalangan anggotanya," katanya kepada wartawan selepas melancarkan "Pelan Integriti JPJ Malaysia" di sini, hari ini.

Setakat ini, dua pengawai JPJ di Perlis dan Melaka yang dikenakan tindakan disiplin oleh Pasukan Petugas Khas Integriti JPJ, telah dirujuk dan didakwa oleh SPRM atas kesalahan rasuah.

Pelan Integriti yang dilancarkan itu menggariskan strategi dan program yang perlu dilaksanakan bertujuan untuk meningkatkan integriti warga JPJ, memerangi rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan.

Ong berkata unit integriti juga akan ditubuhkan di pejabat JPJ seluruh negara bagi memupuk budaya integriti di kalangan pekerjanya dan bagi memantau aduan yang dibuat oleh orang ramai terhadap jabatan itu.

Katanya berkata jabatan itu juga akan memperluaskan lagi perkhidmatan e-Service bagi meliputi lebih banyak urusan.

No comments: