Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Monday, February 10, 2014

NASIB BAIK TAK SUMPAH DI ANTARTIKA !

Komen : Kadi Kluang pun terpanggil untuk mengulas ketidaksetujuannya pemimpin politik yang juga mentadbir sebuah negeri mencadangkan cara sumpah menyelesaikan konflik pergaduhan sebab permainan bolasepak . Dan juga beliau (Ustaz  Kadi Kluang) juga mengharap Majlis Fatwa buat keputusan atas  perkara ini.Risau juga kalau MB ni buat cadangan bersumpah di Antartika tempat yg baru lawati dengan kos hampir RM1,ooo,ooo dilaporkan.


      

Tidak Eloklah Kalau Pasal Bola Pun Nak Bersumpah Guna Al-Quran



Pada saya, bersukan adalah untuk menjaga kesihatan selain merapatkan hubungan silaturrahim sesama kita. Jadi, tidak baiklah kalau hasrat murni di dalam bersukan ini dicemari dengan pergaduhan dan permusuhan sesama kita. Apa yang saya lihat sekarang, mutu sukan bolasepak kita masih ketinggalan jauh dengan negara lain. 

Saya sempat berada dan menjadi peminat bolasepak negara tahun 70-an dan 80-an, iaitu pada masa itu pasukan bolasepak kita disegani. Pasukan bolasepak negara setanding dengan pasukan lain  gergasi seperti Korea Selatan, Jepun dan Ghana dalam Pestabola Merdeka. Walaupun sudah jauh ketinggalan berbanding dahulu, sekarang saya lihat minat rakyat kita kepada bolasepak semakin meningkat dalam setahun dua ini.

Pada saya, beberapa permasalahan yang berlaku hendaklah diselesaikan dengan baik. Kalau di gelanggang, kita ada pengadil dan penganjur. Manakala di luar padang, kita serahkan kepada pihak polis menyelesaikan sekiranya ada laporan yang melibatkan jenayah seperti pergaduhan. 

Perlukah Bersumpah Guna Quran?

Ada kenyataan dari satu pihak yang hendak bersumpah menggunakan Al-Quran bagi menegakkan satu hujah yang melibatkan perselisihan dalam sukan bolasepak ini. Saya tak mahu  ulas panjang berkenaan hal ini. 

Pada saya, eloklah pihak berkuasa seperti Majlis Fatwa Kebangsaan  menjelaskan mengenai isu ini dan membuat satu kenyataan bagi meredakan isu ini. Iaitu, perlukah bersumpah menggunakan Al-Quran dalam isu-isu melibatkan sukan atau perbalahan yang berkaitan dengan sukan ini?

Perkara mengenai sumpah-sumpah ini tidaklah boleh dilakukan sebarangan dan perlu ada garis panduannya. Kalau perkara ini berlaku pada tempat yang tidak sepatutnya, maka kesucian Islam akan tercemar.

2 comments:

Anonymous said...

itulah terlampau pandainya pemimpin umno, perkara dunia, hal tak penting menjadi ribut2, banyak perkara lain yang penting perlu diuruskan, tapi tak ................... inilah kesannya kalau lantik pemimpin yang bodoh dan jahil islam untuk memerentah.

Anonymous said...

Bodoh,memang bofoh dan bangsng.pemimpin yg terlalu jahil tentang agama tidak layak memjadi pemimpin.ini lah tradisi puak2 umno menyelesaikan sesuatu masalah dgn bersumpah.yang peliknya,nk selesai kn isu2 bodoh mrmpergunakan al_Quran.tp mentadbir negara tolak ajaran yg terkandung di dlm Al- Quran....