Al Fakir : Helmi Assyafie bersama Al Habib Umar Al Hafidz semasa guru mulia datang Masjid Perwaja Gurun , Majlis Multaqa dan Mahabbah Ulama bersama Habib Umar
Kenali Al Habib Umar Al Hafidz
Biografi Al-Allamah Syeikh Habib Umar
Nasab
Nasab beliau yang mulia ialah al-Habib ‘Umar bin Muhammad bin Salim bin
Hafiz bin Abd-Allah bin Abi Bakr bin‘Aidrus bin al-Hussain bin al-Shaikh
Abi Bakr bin Salim bin ‘Abd-Allah bin ‘Abd-al-Rahman bin ‘Abd-Allah bin
al-Shaikh ‘Abd-al-Rahman al-Saqqaf bin Muhammad Maula al-Daweela bin
‘Ali bin ‘Alawi bin al-Faqih al-Muqaddam Muhammad bin ‘Ali bin Muhammad
Sahib al-Mirbat bin ‘Ali Khali‘ Qasam bin ‘Alawi bin Muhammad bin ‘Alawi
bin ‘Ubaidallah bin al-Imam al-Muhajir to Allah Ahmad bin ‘Isa bin
Muhammad bin ‘Ali al-‘Uraidi bin Ja'far al-Sadiq bin Muhammad al-Baqir
bin ‘Ali Zain al-‘Abidin bin Hussain cucu Nabi, putera kepada pasangan
‘Ali bin Abu Talib dan Fatimah al-Zahra puteri Baginda Nabi Muhammad
Sallallahu ‘alaihi wa alihi wa sohbihi wasallam.
Latar Belakang
- Tarikh Lahir: sebelum waktu fajar hari Isnin, 4 Muharram 1383 H bersamaan 27 Mei 1963M
- Tempat Lahir: Kota Tarim, Hadramaut; salah satu kota tertua di Yaman yang menjadi sangat terkenal di seluruh dunia dengan ramainya para ilmuwan dan para alim ulama yang dihasilkan dari kota ini selama berabad-abad lamanya.
Beliau dibesarkan di dalam keluarga yang memiliki tradisi keilmuan Islam
dan kejujuran moral dengan ayahnya yang merupakan seorang pejuang
syahid yang terkenal, ahli intelektual, penda'wah yang ulung, iaitu
Habib Muhammad bin Salim bin Hafiz bin Shaikh Abu Bakr bin Salim yang
juga merupakan Mufti Kota Tarim al-Ghanna.
Demikian juga kedua-dua datuk beliau, al-Habib Salim bin Hafiz dan
al-Habib Hafiz bin Abd-Allah yang juga merupakan para intelektual Islam
yang sangat dihormati kaum 'ulama dan intelektual Muslim pada zamannya.
Allah seakan-akan telah menyediakan kondisi dan persekitaran yang sesuai
bagi al-Habib ‘Umar melalui hubungannya dengan para intelektual muslim
di sekitarnya serta kemuliaan yang muncul daripada kalangan keluarganya
sendiri dan lingkungan masyarakat di mana beliau dibesarkan.
Beliau telah mampu menghafal Al Qur’an pada usia yang sangat muda dan
beliau juga menghafal banyak teks dan matan dalam ilmu Fiqh, Hadith,
Bahasa Arab dan berbagai-bagai lagi cabang ilmu lain. Beliau turut serta
dalam halaqah ilmu yang dikendalikan oleh ramai ulama-ulama tradisional
seperti al-Shaikh Muhammad bin ‘Alawi bin Shihab, al-Shaikh Fadl Baa
Fadl dan juga para ulama lain yang mengajar di Ribat, Tarim yang
terkenal itu. Maka beliau pun mempelajari ilmu-ilmu agama dan kerohanian
dari ayahnya yang meninggal syahid, al-Habib Muhammad bin Salim, yang
daripadanya beliau dapatkan cinta dan perhatian yang mendalam pada
da'wah dan bimbingan keagamaan mengikut cara yang dikehendaki Allah SWT.
Ayahnya begitu memperhatikan al-Habib ‘Umar sewaktu kecil yang sentiasa
berada di sisi ayahnya di dalam halaqah ilmu dan zikir.
Satu
ketika berlaku peristiwa tragis saat al-Habib ‘Umar sedang menemani
ayahnya untuk menunaikan solat Jum‘at, ayahnya diculik oleh golongan
komunis, dan beliau yang masih kecil ketika itu pulang bersendirian ke
rumahnya dengan masih membawa syal (kain berupa selendang) milik
ayahnya, dan sejak saat itu ayahnya tidak lagi kelihatan. Ini
menyebabkan beliau menganggap bahwa tanggung jawab untuk meneruskan
pekerjaan yang dilakukan ayahnya iaitu dalam bidang da‘wah disampaikan
melalui syal ayahnya, ibarat sebuah bendera perjuangan yang diberikan
kepadanya sebelum ayahnya mati syahid. Sejak itu, dengan bendera
tersebut yang dikibarkannya tinggi-tinggi, ia memulakan secara
bersemangat perjalanan penuh perjuangan, mengumpulkan orang-orang,
membentuk majlis-majlis ilmu dan berda’wah. Perjuangan dan usahanya yang
gigih demi meneruskan perjuangan ayahnya mula membuahkan hasil.
Kelas-kelas mulai dibuka bagi golongan muda mahupun orang-orang tua di
masjid-masjid setempat di mana ditawarkan pelbagai peluang untuk
menghafal Al Qur’an dan untuk belajar ilmu-ilmu agama.
Sesungguhnya al-Habib ‘Umar ialah seorang ulama' yang benar-benar
memahami kitab suci al-Quran sehingga ia telah diberikan sesuatu kurnia
yang khusus daripada Allah, meskipun ketika usianya yang masih muda.
Namun hal ini mula menyebabkan timbulnya kekhuatiran akan keselamatannya
dan akhirnya diputuskan supaya beliau dihantar ke kota al-Bayda’ yang
terletak di tempat yang disebut Yaman Utara. Ini menjadikannya jauh dari
jangkauan mereka yang berniat jahat ingin mencelakakan beliau.
Di
sana bermula babak baru yang penting dalam perkembangan ilmu beliau.
Dengan memasuki sekolah Ribat di al-Bayda’ beliau mula belajar ilmu-ilmu
tradisional dibawah bimbingan mereka yang ahli iaitu al-Habib Muhammad
bin ‘Abd-Allah al-Haddar, semoga Allah mengampuninya, dan juga dibawah
bimbingan seorang 'alim mazhab Shafi‘i al-Habib Zain bin Sumait, semoga
Allah melindunginya. Janji beliau terpenuhi ketika akhirnya beliau
diangkat sebagai seorang guru tak lama kemudian. Beliau terus
melanjutkan perjuangannya yang tak mengenal erti lelah dalam bidang
da‘wah.
Kali ini tempatnya adalah al-Bayda’ dan kota-kota serta desa-desa
disekitarnya. Tiada satu pun yang tertinggal dalam usahanya untuk
memperkenalkan kembali cinta kasih Allah dan Rasul-Nya s.a.w dalam hati
manusia seluruhnya. Kelas-kelas dan majlis didirikan, pengajaran
dimulakan dan masyarakat dibimbing. Usaha beliau yang demikian gigih
menyebabkan dirinya sentiasa kekurangan tidur dan istirehat. Namun usaha
beliau mula menunjukkan hasil yang besar apabila manusia tersentuh
dengan ajaran yang disampaikan beliau, terutamanya para pemuda yang
sebelum itu terjerumus dalam kehidupan yang kosong dan sia-sia, namun
kini telah mengalami perubahan mendalam hingga mereka akhirnya sedar
bahawa hidup ini memiliki tujuan, mereka bangga dengan indentiti baru
mereka sebagai Muslim, mengenakan serban dan selendang (rida') sebagai
cara pakaian umat Islam dan mula menumpukan perhatian mereka demi meraih
sifat-sifat luhur dan pekerti mulia seperti yang ditunjukkan oleh
Rasulullah SAW.
Sejak saat itu, sekelompok besar masyarakat yang telah terkesan dengan
da'wah beliau mula berkumpul mengelilingi beliau dan membantunya dalam
perjuangan da‘wah di bermacam-macam kota, baik besar mahupun kecil di
Yaman Utara. Pada masa ini, beliau mula mengunjungi banyak tempat
mahupun masyarakat di seluruh Yaman, mulai dari kota Ta'iz di utara,
untuk belajar ilmu daripada mufti Ta‘iz al-Habib Ibrahim bin Aqil bin
Yahya yang mula menaruh perhatian dan kasih-sayang yang besar terhadap
beliau sebagaimana yang didapatkan daripada Shaikh al-Habib Muhammad
al-Haddar sehingga guru beliau itu menawarkan puterinya untuk dinikahi
setelah menyaksikan bahwa dalam diri beliau terdapat sifat-sifat
kejujuran dan kepintaran yang luar biasa.
Tak lama kemudian, beliau melakukan pengembaraan yang melelahkan untuk
menunaikan ibadah Haji di Makkah dan menziarahi makam Rasulullah SAW di
Kota Madinah. Dalam perjalanannya ke tanah Hijaz, beliau dikurniakan
kesempatan untuk mempelajari beberapa kitab daripada para ulama yang
terkenal di sana, terutama daripada al-Habib 'Abdul Qadir bin Ahmad
al-Saqqaf yang telah menyaksikan bahawa di dalam diri al-Habib ‘Umar,
terdapat semangat pemuda yang penuh kecintaan terhadap Allah dan
Rasul-Nya SAW dan seorang yang bersungguh-sungguh dalam menyebarkan ilmu
dan keadilan kepada umat manusia, sehingga beliau benar-benar dicintai
al-Habib Abdul Qadir selaku salah-seorang gurunya yang utama. Beliau
turut dikurniakan kesempatan untuk menimba ilmu dan mendapatkan
bimbingan daripada kedua-dua simbol keadilan di Hijaz, yakni al-Habib
Ahmed Mashur al-Haddad dan al-Habib 'Attas al-Habashi.
Sejak itulah nama al-Habib Umar bin Hafiz mula tersebar luas disebabkan
kegigihan usaha beliau dalam menyeru manusia kepada agama Islam dan
memperbaharui ajaran-ajaran awal yang tradisional. Namun kepopularan dan
kemasyhuran yang besar ini tidak sedikit pun mengurangkan usaha
pengajaran beliau, bahkan sebaliknya. Tiada waktu yang terbuang sia-sia,
setiap saat dipenuhi dengan mengingati Allah dalam pelbagai manifestasi
dan cara, dalam pelbagai situasi dan lokasi yang berbeza. Perhatiannya
yang mendalam dalam usaha menyuburkan keimanan terutamanya terhadap
mereka yang berada di sampingnya, telah menjadi salah satu dari perilaku
beliau yang paling dilihat jelas sehingga membuat nama beliau tersebar
luas bahkan hingga sampai ke seantero dunia masa kini.
Berdakwah, mengajar dan belajar telah sebati dalam jiwa beliau. Pada
tahun 1414H bersamaan 1994M apabila kembali ke tanah tumpah darahnya,
beliau telah mengasaskan sebuah pusat pendidikan Islam yang diberi nama “Dar al-Musthafa” di
Bandar Tarim Hadramaut. Ini berikutan daripada pelajar-pelajar yang
datang dari beberapa Negara Islam untuk menerima didikan daripada
beliau. Diperingkat awal penubuhan Dar al-Mustafa diasaskan atas
beberapa matlamat seperti berikut:-
1.
Menimba ilmu syariat dan ilmu-ilmu yang berkaitan dengannya secara
talaqi daripada guru-guru yang berkeahlian dalam bidang tersebut
berserta sanad mereka
2. Membersihkan jiwa serta mendidik akhlak
3. Mengarusperdanakan ilmu-ilmu yang bermanafaat serta dakwah kepada Allah.
Akhirnya Dar al-Musthafa mampu membangunkan tapak pengajian sendiri yang
dinobatkan secara rasmi sebagai sebuah pusat pengajian dan pendidikan
Islam pada 29 Zu al-Hijjah bersamaan 6 Mei 1997. Kini Dar al-Mustafa
begitu mendapat perhatian daripada pelajar-pelajar seluruh dunia Islam,
ditambah pula graduan-graduannya telah diiktiraf oleh al-Azhar al-Sahrif
dan kebanyakan universiti terkemuka dunia Islam.
Al-Allamah al-Habib Umar al-Hafiz telah banyak menbuat lawatan dakwah
Islami dan menyampaikan ilmu syarak ke negara-negara Islam lain seperti
Syria. Mesir, Sudan, Pakistan, Indonesia, Brunei Darussalam dan Negara
kitaMalaysia saban tahun.
Karya
Di samping seorang pendakwah, Habib Umar juga seorang penulis yang
produktif. Karya-karyanya tidak terhad kepada ilmu Fiqh sahaja, bahkan
beliau juga mengarang beberapa kitab Tasawuf dan Maulid. Kitab yang
ditulis antara lain:
• Dhiya'ul Lami' (Maulid Nabi Muhammad SAW)
• Dhakhira Musyarofah (Fiqh)
• Muhtar Ahadits (Hadits)
• Nurul Iman (Aqidah)
• Durul Asas (Nahu)
• Khulasah Madad an-Nabawi (Zikir)
• Tsaqafatul Khatib (Panduan Khutbah)
sumber:
No comments:
Post a Comment