Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Monday, July 23, 2012

BOLEH GESA JANGAN PAKSA TAPI KENAPA TERGESA-GESA?

Komen : teman setuju kalau pesaraan 60 tahun dilaksanakan bagi sektor swasta tapi pengambilan penuh KWSP adalah pilihan pekerja dan jangan paksa ambil sepenuhnya pada umur 60 tahun.Pekerja harus diberi pilihan ambil semua selepas umur 55. Manakala kriteria kesihatan dan kemampubolehan bekerja perlu dititikberatkan bagi lanjutan bagi memastikan pekerja berkualiti diutamakan.
Cuma teman heran zaman DS Najib berbelanja sakan nie tiba-tiba nak beri lanjutan hingga 60 tahun dan dan dan nak dilaksanakan tanpa tunggu 6 bulan proses.Ada rakyat bijak berkata "tergesa sebab nak tahan wang KWSP untuk BN gunakanke?"

MTUC: Laksana segera had umur bersara 60 tahun
2:50PM Jul 22 2012
Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) hari ini menggesa sektor swasta melanjutkan dengan segera umur persaraan daripada 55 tahun kepada 60 tahun, tanpa menunggu undang-undang mengenainya dilaksanakan.

Kerajaan bersetuju melanjutkan umur persaraan pekerja sektor swasta kepada 60 tahun dan rang undang-undang mengenainya diluluskan Dewan Negara baru-baru ini, kata naib presiden MTUC A. Balasubramaniam.

Beliau berkata oleh kerana rang undang-undang itu akan mengambil masa lebih kurang enam bulan untuk diwarta dan dilaksanakan, maka dalam tempoh berkenaan, beribu-ribu pekerja yang mencapai usia persaraan wajib 55 tahun, sudah bersara.

"MTUC amat prihatin terhadap nasib kumpulan ini apabila ramai daripada mereka menghubungi kongres ini untuk menyatakan harapan agar mereka diambil kembali bekerja kerana mereka masih cukup sihat dan mampu untuk terus bekerja.

"Lagipun, para pekerja ini memikul tangungjaab yang amat berat kerana belum melangsaikan pinjaman perumahan, perlu menyelesaikan bayaran insurans serta bil perubatan dan menyara pendidikan anak-anak," katanya kepada Bernama.

Mengikut Rang Undang-undang Umur Prsaraan Minimum 2012 yang diluluskan Parlimen baru-baru ini, umur persaraan wajib bagi pekerja sektor swasta dinaikkan kepada 60 tahun dan seseorang majikan tidak boleh memaksa pekerjanya bersara sebelum dia mencapai usia persaraan minimum.

- Bernama

No comments: