Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Wednesday, June 6, 2012

PROJEK DIREKA UNTUK MEREKA ? TIADA BEBAN JANGAN DIGALAS

Komen : Teman memang tak sior bila PLKN nak menambah beban rakyat kunun nak beri silibus baru utk peserta PLKN. kalau ikut teman PLKN harus dihentikan dan biorlah diselenggara oleh pihak tentera di kem-kem yang sebenarnya.
Hingga kini kita dah selalu dengar dan lihat kematian dan kejutan kecederaan serta kes moral rogol di PLKN, dan janganlah menambah lagi dengan kematian di kolam air pula. Nak bina kolam pun tengoklah berapa peratus kem PLKN adalah kepunyaan persendirian atau kerajaan. Dahlah merosakkan hutan simpan nak bina kolam dengan kos penyenggaraan yang akan meningkat nanti. Sapa nak tanggung???

Kerajaan sedang menimbang untuk menyediakan kolam renang di setiap kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) di seluruh negara mulai tahun depan berikutan tidak ada lagi aktiviti elemen air di kolam semulajadi.

Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara Datuk Abdul Hadi Awang Kechil berkata dari segi keluasan, kedalaman, spesifikasi dan sebagainya akan ditentukan dan akan dimaklumkan kepada semua pengusaha kem PLKN di seluruh negara.

"Kolam renang itu akan dibina oleh pengusaha kem berkenaan dengan kosnya ditanggung pengusaha itu sendiri dengan spesifikasinya ditentukan Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN)," katanya.

"Untuk jadual pematuhan bermula tahun hadapan, tidak ada lagi aktiviti elemen air kolam semulajadi tetapi kerajaan sedang memikirkan untuk menyediakan kolam renang," katanya kepada pemberita selepas melakukan lawatan kerja di kem PLKN PDS Resort, Pasir Panjang dekat Port Dickson, hari ini.

Katanya pada masa ini hanya ada satu sahaja kem PLKN yang mempunyai kolam renang iaitu di Sibu, Sarawak.

Ini bermakna setiap kem perlu mempunyai kolam renang tetapi jika tidak ada kemudahan itu pun mereka perlu memastikan bahawa latihan air itu boleh menggunakan spesifikasi yang ditentukan oleh kerajaan.

Sebelum ini, katanya, hasil daripada keputusan Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi supaya tidak ada lagi elemen latihan air kepada pelatih PLKN, apa yang dilakukan bukan sahaja elemen kolam semulajadi itu ditiadakan, tetapi apa-apa sahaja aktiviti fizikal yang melibatkan air juga dikeluarkan daripada elemen tersebut dan ia ditukar kepada pasir.

"Langkah ini diambil memandangkan air di kolam semulajadi dilihat tidak sesuai kerana risiko air ini tidak berkesudahan di mana Kementerian Kesihatan telah memutuskan jika sekali saja terdapat bakteria kencing tikus di dalam mana-mana air di kem tersebut, maka kem itu tidak boleh dipakai seumur hidup. Bermakna kita tidak mahu mengambil risiko itu," katanya.

Semua jenis latihan air di kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) di seluruh negara digantung susulan kematian seorang pelatih di Kem PLKN Terkok, Sungai Siput, Perak pada 12 Mac lepas dipercayai akibat jangkitan virus kencing tikus.

Abdul Hadi berkata pada masa ini terdapat lebih 24,000 pelatih bagi kumpulan 2 2012 sedang mengikuti latihan PLKN di 79 buah kem di seluruh negara lebih sebulan lalu.

Katanya mereka selesai menjalani latihan dalam modul pembangunan karektor bermakna mereka bersedia untuk meneruskan modul yang lebih mencabar dan sekarang ini pelatih sedang mengikuti modul kenegaraan manakala selepas ia akan diteruskan dengan modul khidmat komuniti dan fizikal.

- Bernama

No comments: