Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Friday, April 13, 2012

BILA KALAH BN, PENDIDIKAN MALAYSIA AKAN JADI PERCUMA, MASYALLAH BESTNYER !

Komen : Memang Malaysia mampu beri pendidikan percuma kalau Pemerintahnya pandai mengurus kekayaan yang melimpah ruah dalam Malaysia ini dengan minyak petrol, minyak sawit, buah sawit, balak, emas, bijih timah dan getah serta banyak lagi. Seronoknya tak ? bila Ibu bapa cuma cari nafkah untuk belanja anak sekolah, pakaian sekolah dan tambang sahaja. Pelajar Universiti yang susah tak perlu jual sampai jual dadah, jual maruah dan pil kuda cari wang biayai pembelajaran yang semakin mahal.

Pendidikan Percuma Di UNISEL Dan KUIS Bermula September

KELAM kabut pemimpin-pemimpin BN apabila PR mencadangkan agar PTPTN dihapuskan. Sejak perkara ini dibangkitkan boleh dikatakan setiap hari akhbar-akhbar perdana serta blog-blog penyokong kerajaan termasuk yang picisan cuba menjustifikasikan bahawa cadangan PR itu adalah mustahil dilaksanakan.

Kata mereka cadangan itu akan menyebabkan kerajaan akan menanggung beban sebanyak RM43 billion di mana segala beban itu akan berpindah ke bahu rakyat dan rakyatlah yang akan menderita.

Nampak benar yang kerajaan BN tidak mampu berfikir panjang atau berfikir di luar kotak. Tidak mungkin Dato’ Seri Anwar, seorang yang berpengalaman sebagai Menteri Kewangan dan Menteri Pelajaran akan mencadangkan sesuatu yang tidak masuk akal dan membebankan rakyat.

PR sentiasa mendahulukan rakyat dan tidak akan sekali-kali membiarkan rakyat menderita sepertimana yang dilakukan BN hari ini. Kerana itulah, PR menjanjikan pendidikan percuma untuk semua peringkat jika PR memerintah.

Bagi membuktikan kepada rakyat bahawa PR bukannya bercakap kosong seperti yang dituduh oleh BN, maka kerajaan negeri Selangor akan melaksanakan cadangan ini di dua IPTS iaitu Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS) dan Universiti Industri Selangor (UNISEL) sebaik sahaja menang pilihanraya yang dijangka paling lewat pada September depan.

Untuk makluman, jumlah untuk menampung kos pendidikan di KUIS ialah RM369.98 juta dan UNISEL RM851.29 juta. Dengan jumlah sebanyak itu, BN memandang sinis janji PR dan menuduhnya sebagai janji palsu.

Namun, PR mempunyai pemimpin yang mampu memandang ke hadapan dan menyedari bahawa untuk melahirkan generasi yang cemerlang, maka ia harus bermula dengan memastikan para pelajar tidak dibebankan dengan hutang serta tidak perlu menanggung kerisauan memikirkan kos pengajian dan sara hidup. Hanya dengan cara ini maka mereka dapat menumpukan sepenuh perhatian kepada pelajaran.

Sebenarnya, memberikan pendidikan percuma di kedua-dua universiti ini bukan mustahil sepertimana yang dimomokkan BN.

Dengan kebijaksanaan kepimpinan PR di Selangor, belanjawan Selangor 2012 negeri ini mengaggarkan peningkatan hasil cukai (8.23%) dan hasil bukan cukai (40.12%) untuk 2012. Simpanan tunai kerajaan Selangor kini mencecah RM1.2 bilion – jumlah tertinggi dalam 28 tahun.

Kecekapan dan ketelusan kepimpinan membantu menjadikan penjimatan dan pelonjakan pendapatan negeri sesuatu yang berterusan dan dengan itu, pendidikan percuma kepada kedua-dua universiti tersebut adalah tidak mustahil sama sekali.

Hari ini, walaupun mendapat pinjaman PTPTN, masih lagi ada pelajar yang bekerja secara separuh masa di hari minggu untuk menampung hidup mereka. Kita juga sering membaca pendedahan mengenai pelajar-pelajar pusat pengajian tinggi yang membuat kerja-kerja haram termasuk menjadi GRO atau pelacur.

Kita faham bahawa tekanan pelajar hari ini bukan sahaja untuk lulus periksa, tetapi yang lebih sukar ialah tekanan arus kemodenan dunia di mana gajet atau barangan teknologi canggih adalah satu keperluan dan bukan lagi kemewahan. Kerana itu, ramai pelajar-pelajar universiti terpaksa mencari wang tambahan untuk memenuhi keperluan ini.

Jelaslah di sini bahawa pinjaman PTPTN yang tidak seberapa itu tidak membawa erti kepada mereka.

Justeru, sebaiknya pelajar tidak dibebankan langsung dengan yuran dan kos-kos lain. Dengan cara ini, mereka tidak perlu mencari wang tambahan dan bolehlah menumpukan sepenuh perhatian kepada pelajaran dan sekali gus menjadi insan yang berjaya di masa hadapan.

2 comments:

Anonymous said...

dalam menepesto kedah terpapang klu kedah pr menang ayer akan diturunkan dan sektor dikemaskini,,,,,,,tapi apa yg raayat kedah dapat...lu pikirlah sendiri....janji kosong,,,hapus sekarang apa nak tunggu menang

Unknown said...

Salam tuan

harap dapat link pada ghaflah.blogspot.com

terima kasih