Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Tuesday, December 6, 2011

SLOGAN 1MALAYSIA TIDAK DIKONGSI TENTERA DAN POLIS

TENTERA DAN POLIS PATUT MENGUNDI DI TEMPAT AWAM

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) menyambut baik cadangan Ahli Parlimen Pokok Sena, YB Datuk Hj Mahfuz Omar yang menggesa agar Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) mengubah tempat pengundian bagi anggota polis dan tentera ke tempat awam.

DPPWP menyokong cadangan ini memandangkan ia amat baik dan positif kepada sistem undi pos atau undi awal. Pelaksanaannya penting bagi mengelakkan sebarang unsur penipuan,. manipulasi, penyelewengan, ugutan atau tekanan kepada anggota tentera untuk mengundi. Apa yang berlaku selama ini, ada rungutan dari bekas-bekas anggota tentera dan polis bahawa mereka tidak bebas untuk mengundi kerana dipantau oleh anggota berpangkat lebih tinggi di atas mereka. Secara tidak langsung ia sebagai suatu tekanan kepada mereka sehingga menyebabkan tidak berlakunya proses keadilan dan ketelusan dalam sistem undi pos. Dalam hal ini, pihak tentera dan polis mesti memberikan kebebasan sepenuhnya kepada SPR untuk menjalankan kerja-kerja pilihanraya tanpa campurtangan pegawai-pegawai atasan.

Pengundian di tempat awam boleh mengelakkan berlakunya pengundian lebih dari sekali sepertimana pendedahan yang pernah dibuat sebelum ini oleh bekas-bekas anggota tentera. Pengiraan dan penjumlahan dilakukan ditempat terbuka yang boleh disaksikan oleh wakil setiap parti. Kertas undi pasti tidak akan boleh diselewengkan kerana setiap wakil parti akan menyaksikan setiap proses pengiraan dan penjumlahan undi sebagaimana ia berlaku untuk pengundi biasa.

DPPWP juga mengharapkan Polling Agent dan Counting Agent disediakan oleh calon atau parti yang bertanding serta hanya anggota SPR sahaja boleh berada di dalam kawasan pengundian. Daftar pemilih pula mesti menggunakan daftar pemilih yang disediakan oleh SPR, dan bukan daftar pemilih khas oleh tentera atau polis. Ini kerana pernah terjadi dalam PRK Bagan Pinang, bagi undi pos, ada satu daftar pemilih khas yang digunakan dalam kem yang tidak bersamaan dengan daftar pemilih SPR.

Dengan cara sedemikian, diharapkan pengundi pos dari kalangan tentera dan polis akan mengundi secara bebas tanpa ada paksaan atau ugutan. DPPWP juga mengharapkan, dengan ini akan membebaskan sistem undi pos atau awam dari sebarang keraguan seperti yang berlaku sebelum ini. Setiap pengundi sama ada pengundi awam atau tentera dan polis mempunyai hak memilih calon dan pemimpin yang akan memimpin negara ini. SPR perlu hormati hak ini dengan mewujudkan suasana yang menimbulkan ketenangan, keadilan dan ketelusan dalam pilihanraya.

Disediakan oleh;

MOHAMAD SUHAIMI BIN ABDUL AZIZ
Timbalan Ketua
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

No comments: