Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Wednesday, July 27, 2011

BURUKNYA PERANGAI KALAU POLIS BERBOHONG


Mohamad Sabu dakwa Salleh berbohong

KUALA LUMPUR, 26 Julai: Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Datuk Salleh Mat Rashid didakwa berbohong berhubung kecederaan yang dialami Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu pada 9 Julai lalu.

Dalam kenyataannya, Salleh mendakwa Mohamad Sabu berbohong tentang dirinya yang dilanggar oleh pihak polis sehingga mengalami kecederaan lutut, pada hal Mohamad sebenarnya tidak berbohong.

Menurut Mohamad, beliau sememangnya dilanggar oleh pihak polis dan mengalami kecederaan pada bahagian lututnya sehingga menyebabkan beliau terpaksa menjalani pembedahan di hospital pakar di Petaling Jaya pada 17 Julai lalu.

Malah, katanya, Salleh sendiri tahu tentang dirinya yang dilanggar oleh pihak polis sehingga mengalami kecederaan dan tidak dapat berjalan apabila beliau terpaksa dipapah oleh pihak polis untuk dimasukkan ke dalam kenderaan polis, dipapah ketika dibawa ke lokap polis, dipapah ketika dibawa ke Balai Polis Jinjang.

"Saya sendiri juga telah membuat laporan polis tentang kejadian saya dilanggar oleh pihak polis itu di Balai Polis Jalan Dang Wangi, Kuala Lumpur pada 14 Julai.

"Dalam laporan polis itu, saya mengatakan saya telah dilanggar oleh kereta Waja polis, bukan Pajero polis dan laporan saya itu boleh dirujuk sendiri oleh Salleh pada bila-bila masa," katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.

Selain itu, menurut beliau, keadaan dirinya yang dilanggar oleh pihak polis dan mengalami kecederaan pada bahagia lutut juga boleh dirujuk oleh Salleh kepada pihak hospital pakar di Petaling Jaya.

"Saya memang benar-benar mengalamai kecederaan. Ligamen lutut saya koyak. Pihak hospital pakar di Petaling Jaya terpaksa melakukan pembedahan di bahagian lutut saya dan memasukkan skru 2 1/2 inci untuk menyambungkan ligamen dan bahagian tulang di bahagian lutut saya.

"Akibat kejadian itu, saya tak boleh berjalan dan terpaksa menjalani pembedahan, tetapi sekarang alhamdulillah, saya dah beransur sihat dan dah boleh berjalan sikit-sikit," tegasnya.

Kejadian menyedihkan yang dialaminya itu berpunca dari keganasan polis dalam menangani perhimpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur 9 Julai lalu.

Insiden-insiden keganasan polis itu termasuk terhadap dirinya dan para peserta lain telah diadukan kepada pihak Suhakam dan beliau bersetuju serta akan memberikan kerjasama sepenuhnya kepada pihak Suhakam untuk mengadakan sisatan awam berhubung perkara itu.

(gambar)Beliau amat kesal kerana Salleh yang dipengaruhi oleh para pemimpin Umno dan kerajaan BN sanggup mempermainkan soal keselamatan dan kesihatannya, pada hal kedua-dua perkara itu adalah perkara serius yang tidak sewajarnya dipermainkan.

"Tindakan Salleh dan para pemimpin Umno BN itu ternyata amat berbeza dengan sikap beliau dan para pemimpin PAS yang sentiasa berdoakan orang lain termasuk para pemimpin Umno BN sendiri agar segera sembuh apabila menghadapi sesuatu penyakit.

"Ketika Tun Dr Mahathir Mohamad sakit jantung dulu dan terpaksa dirawat di IJN, kita doakan supaya Mahathir cepat sembuh. Ketika Datuk Seri Najib sakit campak baru-baru ini, kita doakan supaya Najib cepat sembuh, semasa Ketua Polis Negara masuk hospital dulu pun, kita doakan supaya Ketua Polis Negara cepat sembuh.

"Kini apabila saya sakit dan puncanya kerana dilanggar oleh pihak polis, saya dituduh berbohong pula, pada hal saya memang benar-benar sakit dan mengalami kecederaan sehingga tidak boleh berjalan," katanya.

Beliau turut kesal apabila PAS yang dahulunya hanya berlawan dengan Umno BN, tetapi kini dihadapkan pula dengan institusi awam untuk mempermainkan rekod keselamatan dan kesihatan seseorang.

"Kita berharap agar Polis Diraja Malaysia (PDRM) bertindak secara profesional dan jangan menjadi alat politik BN. Kita memang memerlukan pihak polis. Sekiranya Pakatan Rakyat memerintah nanti, kita akan minta pihak polis supaya sentiasa bertindak dengan profesional," ujarnya.

Sementara itu, dalam blognya, mohamadsabu.com, Mohamad menggesa Salleh merujuk kecederaan dirinya itu kepada laporan polis, bukan hearsay.

Katanya, salinan laporan polis yang dibuatnya mengenai kejadian pada 9 Julai yang sepatutnya dirujuk oleh Salleh, bukan merujuk kepada hearsay atau laporan akhbar.

Berikut adalah salinan laporan polis berkenaan:

1 comment:

Unknown said...

Izinkan saya linkkan N3 ini ke blog saya