Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Wednesday, June 1, 2011

UDA HURU-HARA DIURUS OLEH ANAK-ANAK BEKAS MENTERI UMNO

KUALA LUMPUR 25 Mei – Uda Holdings Bhd. menjual tanah pegangan bebas
kepada Mutiara Goodyear Development Bhd. (Mutiara) pada harga tunai sebanyak
RM215.5 juta.
Tanah yang terletak di sebelah Hotel Sheraton Imperial itu disasarkan
untuk pembangunan komersial pencakar langit dengan keluasan lantai 1.2 juta
kaki persegi.
Nilai pembangunan kasar projek itu adalah melebihi RM1 bilion.
Pengerusi Eksekutif Mutiara, Hamidon Abdullah berkata, pembelian tanah
itu merupakan strategik syarikat itu untuk meningkatkan bank tanah dan
memenuhi permintaan kukuh bagi di Kuala Lumpur.
''Lokasi ini memberi peluang kepada Mutiara untuk membuktikan kemahiran
kami menyediakan produk berkualiti tinggi di kawasan segi tiga emas,''
katanya.
Pembangunan itu dijangka dimulakan dalam tempoh setahun dan dibangunkan
mengikut beberapa fasa dalam tempoh lima tahun.
Saya tiada kepentingan peribadi sedia disiasat bila-bila masa - Musa

KUALA LUMPUR 31 Mei - Datuk Musa Sheikh Fadzir menegaskan beliau tiada sebarang kepentingan peribadi dalam isu projek Bukit Bintang City Centre (BBCC) sebaliknya kelantangannya semata-mata demi mempertahankan hak bumiputera.

Sehubungan itu, beliau bersedia untuk disiasat pada bila-bila masa dan mencabar Pengerusi UDA Holdings Bhd., Datuk Nur Jazlan Mohamed melaporkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jika berpendapat beliau (Musa) mempunyai kepentingan peribadi dalam isu tersebut.

Musa yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang menambah, selaku pemimpin beliau wajib bersuara, apatah lagi jika mendapat tahu bahawa kepentingan bumiputera yang sepatutnya menjadi keutamaan UDA Holdings sedang terancam.

"Saya nak tanya Nur Jazlan, Lembaga Pengarah UDA bermesyuarat hari ini tetapi kenapa beliau mendahului keputusan Lembaga Pengarah apabila memberi gambaran hanya syarikat hartanah dari China yang akan dipilih untuk membangunkan bekas tapak Penjara Pudu.

"Saya juga nak tanya kepada Pengerusi UDA ini, kenapa hanya satu syarikat sahaja, iaitu syarikat China tersebut yang diserahkan kepada Kementerian Kewangan jika Lembaga Pengarah hanya bermesyuarat hari ini? Kenapa tidak serah semua 11 syarikat kepada Perdana Menteri?.

"Jadi siapa sebenarnya yang mempunyai kepentingan peribadi dalam hal ini, saya atau Nur Jazlan. Apakah hanya selepas keputusan dibuat baru pemimpin UMNO boleh bersuara? Hanya selepas bumiputera terus terpinggir baru bersuara," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Dalam pada itu, Musa memberitahu beliau sanggup dikenakan tindakan tatatertib oleh Lembaga Disiplin UMNO jika teguran keras terhadap pengurusan UDA Holdings dianggap sebagai satu kesalahan seperti mana yang difikirkan Nur Jazlan.

Namun pada masa yang sama, beliau mengingatkan Pengerusi UDA Holdings itu supaya jangan takut pada bayang-bayang sendiri sehingga berdolak-dalik untuk mendedahkan nama 11 syarikat yang bertanding bagi mendapatkan tender projek bernilai RM6.7 bilion itu.

http://dinturtle.blogspot.com/2011/05/uda-jual-tanah-melayu.html


UDA jual tanah kepada Mutiara

KUALA LUMPUR 25 Mei – Uda Holdings Bhd. menjual tanah pegangan bebas kepada Mutiara Goodyear Development Bhd. (MGDB) pada harga tunai sebanyak RM215.5 juta.

Tanah yang terletak di sebelah Hotel Sheraton Imperial itu disasarkan untuk pembangunan komersial pencakar langit dengan keluasan lantai 1.2 juta kaki persegi.
Nilai pembangunan kasar projek itu adalah melebihi RM1 bilion.Pengerusi Eksekutif Mutiara, Hamidon Abdullah berkata, pembelian tanah itu merupakan strategik syarikat itu untuk meningkatkan bank tanah dan memenuhi permintaan kukuh bagi di Kuala Lumpur.

‘‘Lokasi ini memberi peluang kepada Mutiara untuk membuktikan kemahiran kami menyediakan produk berkualiti tinggi di kawasan segi tiga emas,’’ katanya.

Pembangunan itu dijangka dimulakan dalam tempoh setahun dan dibangunkan mengikut beberapa fasa dalam tempoh lima tahun.

****************************************************
INTRODUCING THE BOARD OF DIRECTORS
EXECUTIVE CHAIRMAN
Encik Hamidon Bin Abdullah

EXECUTIVE DIRECTOR & CHIEF EXECUTIVE OFFICER
Mr Kee Cheng Teik

EXECUTIVE DIRECTOR
Mr Lim Beng Guan

NON-INDEPENDENT NON-EXECUTIVE DIRECTOR
Mr Choong Khoong Liang

INDEPENDENT NON-EXECUTIVE DIRECTORS
Encik Ishak @ Abd Rahman Bin Mohamad
Dato' Seri Ismail Bin Shahudin
Dato' Ikmal Hijaz Bin Hashim
Mr Tan Su Tiam @ Tan Hooi Thean

tapi kan UDA dah korporat ? Seperti kata Nur Jazlan sebelum ni -

"Realiti ekonomi kini memaksa untuk berpisah daripada amalan biasa menetapkan kuota pemilikan bumiputra dalam projek-projek kami. Model perniagaan sekarang akan mempunyai campuran optimal pembeli yang mempunyai kelebihan kuasa pembelian untuk memastikan peningkatan nilai hartanah di masa hadapan UDA tidak boleh lagi mensubsidikan agenda bumiputera tanpa mengambil kira pulangan atas pelaburan".

Ketua Penerangan Pemuda UMNO, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, beliau mendapat tahu UDA kini bercadang menjual tanah miliknya yang berukuran 1.4 hektar bersebelahan Hotel Sheraton itu kepada Mutiara Goodyear Development Bhd., (Mutiara) pada harga RM215.5 juta.

Menurutnya, tindakan itu tidak sepatutnya dilakukan UDA kerana ia pasti merugikan pemilikan tanah bumiputera di kawasan bandar dan bercanggah dengan falsafah penubuhan UDA yang bertujuan menjaga kepentingan pemilikan hartanah golongan tersebut.

"Jika benar perkara ini sedang berlaku, Pergerakan Pemuda UMNO menggesa UDA supaya mengkaji cadangan itu kerana ia akan merugikan golongan Melayu dan bumiputera di bandar.

"Pihak pengurusan UDA perlu mengingati bahawa syarikat itu ditubuhkan untuk menjaga kepentingan pemilikan hartanah bumiputera di kawasan bandar dan ia (UDA) bukanlah agen hartanah," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.

Hadir sama, Pengerusi Sekretariat Hal Ehwal Bandar Pemuda UMNO, Tengku Azman Tengku Zainol Abidin.

Sementara itu Tengku Azman berkata, sekiranya proses penjualan tanah berkenaan sedang dilaksanakan UDA kepada Mutiara, ia perlu dihentikan serta-merta demi kepentingan golongan bumiputera.

Jelasnya, penjualan itu adalah sesuatu yang amat malang dan merugikan terutama ketika golongan bumiputera masih 'terkapai-kapai' untuk memiliki hartanah di kawasan bandar.

"Ia adalah sia-sia, memalukan serta perlu dihentikan segera kerana kawasan tanah di Kuala Lumpur bukannya murah, apatah lagi di kawasan utama seperti di Jalan Sultan Ismail berkenaan," tegasnya.

No comments: