Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Monday, June 13, 2011

KPI TERUK MENTERI BN KUANG KUANG KUANG KUANG - EMPANGAN AIR MENGKUANG !

Surat oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng kepada Menteri Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air, Dato' Seri Peter Chin Fah Kui pada hari Isnin, 13hb Jun 2011:

Pendedahan tanpa persetujuan oleh Dato' Dr Teng Hock Nan mengenai peruntukan untuk pembinaan Empangan Air Mengkuang

PSUKPP/21/

13 Jun 2011

Y. B. Dato' Seri Peter Chin Fah Kui
Menteri Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air
Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air
Aras 2, Blok E4/E5
Kompleks Kerajaan Parcel E
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62668 PUTRAJAYA

Y.B. Dato' Seri,

PENDEDAHAN TANPA PERSETUJUAN KERAJAAN PULAU PINANG DAN KEMENTERIAN TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR OLEH DATO DR TENG HOCK NAN MENGENAI PERUNTUKAN RM1.2 BILION KEPADA KERAJAAN NEGERI UNTUK PEMBINAAN EMPANGAN AIR MENGKUANG OLEH KERAJAAN PERSEKUTUAN YANG ASALNYA PINJAMAN TANPA FAEDAH

Dengan segala hormatnya saya merujuk kepada perbincangan di antara saya dan Yang Berhormat Dato' Seri pada 2 Jun 2011 ketika menghadiri Majlis Menandatangani Migrasi tersebut di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) mengenai perkara di atas.

2. Kerajaan Negeri kesal dan terkejut dengan kenyataan akhbar yang telah dibuat oleh Dato' Dr. Teng Hock Nan di Pulau Pinang pada 30hb Mei 2011 bahawa Kerajaan Persekutuan telah meluluskan peruntukan RM1.2 bilion untuk pembinaan Empangan Air Mengkuang. Dato' Dr. Teng Hock Nan harus tahu bahawa sebelum ini jumlah RM1.2 bilion ini diberikan secara pinjaman tanpa faedah. Walau bagaimanapun jumlah RM1.2 bilion ini telah ditukar kepada peruntukan geran selepas perbincangan di antara pihak Yang Berhormat Dato' Seri dan pihak kami tanpa melibatkan Dato' Dr. Teng dan oleh itu beliau tidak sepatutnya mengetahui tentang perkara tersebut serta membuat kenyataan akhbar. Maka apabila saya timbulkan perkara ini dengan Yang Berhormat Dato' Seri, Dato' Seri mengesahkan bahawa Dato' Dr. Teng Hock Nan tidak dimaklumkan.

3. Kerajaan Negeri ingin menegaskan bahawa Dato' Dr. Teng tidak sepatutnya mengemukakan kenyataan berkenaan kerana maklumat peruntukan geran untuk Empangan Air Mengkuang dianggap satu perkara sulit yang hanya boleh didedahkan oleh Kementerian Yang Berhormat Dato' Seri ataupun Kerajaan Negeri. Tidak wajar dan salah bagi Dato' Dr. Teng membuat kenyataan media apabila beliau tidak ada locus standi langsung.

4. Sehubungan dengan kenyataan tersebut, Kerajaan Negeri melahirkan perasaan bimbang bahawa perkara sulit ini mungkin "dibocorkan"oleh pihak yang tidak berhak untuk berbuat demikian. Ini mempunyai implikasi besar kerana Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) merupakan anak Syarikat Perbadanan Bekalan Air Berhad (PBA) yang disenaraikan di Bursa Malaysia. Pengetahuan maklumat tersebut oleh pihak yang tidak berhak tahu boleh digunakan sebagai maklumat dalaman yang boleh mempengaruhi harga saham PBA. Maka pada tempoh masa dua tiga hari sebelum surat perjanjian migrasi aset air ditandatangani, ada aktiviti transaksi yang sangat aktif dalam perdagangan saham PBA dan menyebabkan harga saham PBA naik secara mendadak.

5. Itulah sebabnya Kerajaan Negeri hanya berhasrat mendedahkan butir terperinci perjanjian migrasi aset air serentak dengan satu pengumuman dengan Bursa Malaysia. Malangnya Dato' Dr. Teng telah "hijack" perkara ini. Saya berharap Yang Berhormat Dato' Seri boleh jalankan satu siasatan untuk menentukan siapa yang 'bocorkan' maklumat tersebut kepada pihak yang tidak berhak mengetahuinya agar ia tidak disalahgunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

6. Diharap hasil siasatan dapat dimaklumkan kepada saya secepat mungkin.

Sekian.

"CEKAP, AKAUNTABILITI, TELUS"
BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"

Yang ikhlas,

LIM GUAN ENG
Ketua Menteri Pulau Pinang

*Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang

No comments: