Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Thursday, May 26, 2011

GARA2 NAK KEKAL, 2 BN HILANG AKAL

Pertama, barisan Nasional(BN) seperti hilang akal bila menyambung perkhidmatan Gabenur Bank Negara Malaysia.Memang diakui, BN ketandusan pelapis yang berwibawa dan terpaksa buat sambungan perkhidmatan.
Kedua, Bank Negara (BN) Malaysia mengumumkan kenaikan Overnight Policy Rate (OPR). Kenaikan ini secara langsung akan menaikan kadar pinjaman asas. Ia kemudiannya meningkatkan beban hutang sebahagian besar rakyat Malaysia yang membeli rumah dengan cara pinjaman.

Rakyat yang tau skit perkembangan tertanya2 kenapa BN(Bank Negara) naikkan OPR dan BLR jika inflasi berlaku bukan disebabkan lebihan permintaan dan lebihan wang dalam pasaran? Rakyat marhein satu Malaysia yang bukan tau sangat hal ekonomi tertanya-tanya bagaimana kenaikan OPR dan BLR boleh membantu mengurangkan kos pembuatan terutamanya kos bahan api atau kos tenaga sekaligus mengurangkan inflasi?

Bayangkan kalau bila terbacaa baca akhbar The Star yang lepas banyak kritikan terhadap tindakan Bank Negara ini dan boleh dikatakan hampir keseluruhan pendapat bersetuju tindakan Bank Negara menaikkan OPR dan BLR adalah tindakan tidak masuk akal.

Cubalah kita fikir sejenak bagaimana Kerajaan BN kata inflasi berlaku akibat kenaikan harga minyak dunia. Dan kununnya Kerajaan BN brsungguh mahu kawal inflasi. Tapi dalam masa kawal inflasi kerajaan nak kurangkan subsidi petrol pula. Dimanakah logiknya kerana bila subsidi petrol dikurang sudah tentu akan tingkatkan harga petrol dan harga barangan. semua ini sudah pasti mengundang inflasi.

kerajaan jangan hanya melihat pengurangan tanggungan subsidi. Sebaliknya kerajaan perlulah lihat kepada kawalan pembaziran juga seperti Dari segi kos-kos projek; perbelanjaan agensi Dan kakitangan kerajaan. Khidmat pegawai kerajaan yang sudah bersara juga hendak tidak dilanjutkan secara kontrak terlalu lama.
Kita lihat banyak berlaku pembaziran Dari segi kesesuaian perlaksanaan Mega untuk menjayakan Tranformasi Ekonomi. Projek-projek seperti ini amat diperlukan tetapi Dari segi majoritinya perlulah Dari pelaburan swasta. Apa rakyat bawahan peduli dengan Mega projek sedangkan kehidupan harian mereka begitu daif.

Mudah-mudahan masalah ini akan dapat membuka lagi hati rakyat kepada Parti Pakatan Rakyat agar PR boleh bertapak lebih kukuh sebab kita berani memberikan bukan setakat harapan tapi penjelasan dan perlaksanaan. Oleh itu Undilah Pakatan Rakyat pada PRU13 kelak.

No comments: