Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Friday, April 1, 2011

SYUKOR ALHAMDULILLAH ! HASIL PADI RAKYAT SELANGOR MENINGKAT !


Hasil Padi Selangor Meningkat, Pendapatan Pesawah Terjamin

SHAH ALAM 31 Mac – Hasil pengeluaran padi Negeri Selangor meningkat melalui Program Meningkatkan Hasil Padi Negeri Selangor yang dijalankan Kerajaan Pakatan Rakyat dan berjaya meningkatkan kadar pendapatan para pesawah.

Menurut Exco Permodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan, Yaakob Sapari hal ini jelas membuktikan kerajaan negeri berjaya menepati matlamat yang disasarkan di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi Negeri Selangor bagi meningkatkan hasil padi dan pendapatan pesawah.


Kerajaan Negeri peruntukkan sebanyak RM 3,013, 302 pada tahun 2009, RM 4, 930,000 pada tahun 2010 dan RM 3, 050,000 pada 2011 untuk meningkatkan hasil padi.

“Usaha mempertingkatkan pengeluaran padi dari 5.1 tan semusim kepada 7.5 tan semusim menjelang 2013,”katanya.

Menjawab soalan ADUN Sabak Datuk Warno Dogol, Yaakob menyatakan betapa kerajaan negeri sentiasa memberi sumbangan yang berkesan dalam meningkatkan pengeluaran hasil padi di negeri ini.

Walaupun tidak mempunyai wang seperti kerajaan Pusat, sistem yang diberikan kerajaan negeri jauh lebih berkesan dalam menguruskan hal ini.

“Kerajaan Persekutuan hanya beri sumbangan dari segi subsidi. Kerajaan Negeri (sediakan) sistem yang memang terbukti berkesan.

“Hasil menurun hujung tahun lepas bila kerajaan Persekutuan monopoli tapi meningkat awal tahun ini,”tegas Yaakob.

Malah katanya, pendapatan pesawah juga semakin terjamin di bawah pentadbiran Kerajaan Pakatan Rakyat apabila pendapatan mereka berjaya ditingkatkan.

“Daripada 2,408 pesawah yang terlibat, didapati peratusan bilangan pesawah yang berpendapatan antara RM1,000 ke RM1,500 adalah 55 peratus dan melebihi RM1,500 ialah 16 peratus atau 385 pesawah.

“Manakala pada musim 2010 tambahan 857 pesawah telah mengangkat pendapatan mereka di mana mereka berpendapatan RM 1000-1500 meningkat 752 pesawah dan melebihi RM1,500 seramai 105 pesawah,” kata Yaakob lagi

No comments: