Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Wednesday, March 16, 2011

SAHABAT NYARIS ALAMI TSUNAMI TAPI TAK LUPA RAKYAT LIBYA



Nak cerita earthquake(gempabumi) & tsunami (ombak besar kot) yg berlaku di Jepun, rasanya CNN setiap hari bercerita... terlupa nasib rakyat Libya yg malang. Jadi saya ceritakan pengalaman saya.

Allah nak buka mata org jepun kot untuk masuk Islam, percaya pada Allah... & pada kita.. utk tingkatkan lagi keimanan iaitu percaya kiamat pasti berlaku & hanya pada Allah tempat kita berlindung & minta pertolongan. Org jepun ni akhlak mereka Islam.. bersih, baik, sabar, berbudi bahasa, amanah, tidak ganggu orang (jenayah paling kurang)... cuma ramai yg masih belum kenal Islam.

Waktu terjadinya earthquake saya di rumah lebih kurang pkl 2:45pm, baru nak keluar ambil anak balik sekolah. Sedang mencari kunci kereta didapur, saya tertoleh notebook di meja makan.. pelik.. cover notebook tu flapping.. sekejap lepas tu start dgn gegaran... yang paling menakutkan bunyi gegaran tu, kuat sungguh. Kalau gempa biasa tak ada bunyi & saya semenjak tinggal disini x pernah sedar bila gempa berlaku. Semasa saya pergi Earthquake Learning dulu, di simulate keadaan berlaku di Kobe... macam itulah bunyi gegaran yg berlaku hari Jumaat tu..... , meja, kerusi yg berat pun shaking kuat... Tak sanggup nak tengok apa yang Allah nak timpa pada saya, dari duduk saya terus sujud di bawah meja, menangis, istigfar... masa tu penghulu istighfar pun x dapat nak baca sampai habis... dah x boleh ingat... bahkan terlupa saya ada sorang anak kat rumah. Umpama kiamatkan... org terlupa anak isteri... Selepas gegaran kuat itulah tsunami melanda... Alhamdulillah dalam & luar rumah saya dalam keadaan elok, malah gambar didinding pun x senget... wp gempa dahsyat sekali... pengajaran buat kita semua hanya Allah tempat kita mohon pertolongan.. minta ampun byk2.. & peliharalah solat walau dimana kita berada. Begitu juga office suami... walaupun ditingkat 32, tak ada yg tunggang terbalik, elok keadaannya. Pada saya, sbb pejabat itulah tempat mereka tunaikan solat... Allah pelihara pejabat mereka. Kata suami saya, waktu kejadian gempa tersebut, dari tingkap, nampak bangunan berhampiran macam pokok kelapa bergoyang.

Waktu tu, Jepun dan tayangkan kejadian yg berlaku di tv. Elok juga saya x on tv masa tu.. jadi x tahu tsunami berlaku. Lepas gegaran kedua... bila keadaan nampak ok, saya terus keluar drive ke sekolah macam biasa.... lega bila tgk kawasan sekitar dan sepanjang jalan bangunan2 ok... org Jepun ramai juga di main road...sibuk dgn hp... saya cuba juga call husband.. rupanya bila berlakunya gempa, hp, elevator & train dah x function hingga keesokan harinya. Sewaktu drive, ada masa bila berhenti ditraffic light, kereta bergegar disbbkan gempa seterusnya.

Hingga hari ini masih ada gempa.. gegaran sikit2 tanpa bunyi. Kami masih berjaga dan mohon Allah tak turunkan bala lagi.. Petrol, letrik di catu.. brg2 makanan pun berkurangan untuk bantu mangsa tsunami sbb tanaman mereka juga habis dilanda tsunami. Train service juga dikurangkan.. sekolah anak saya cuti seminggu hingga spring break minggu depan. Bimbang juga pasal leakage nuclear plant... tapi katanya stage 4 (pernah terjadi di US stage 5) dan angin bertiup arah ke laut..

Kesian Jepun... teknologi punya canggih... tapi Allah nak tunjukkan Dia Maha Kuasa... bila dikataNya jadi, maka jadilah tanpa lewat sesaat pun.. ilmu manusia tak mampu nak detect... cuma Allah kasih pada binatang2 yg x berdosa... mereka lebih tahu sesuatu yg buruk akan berlaku maka beramai2 pindah ketempat lain sebelum kejadian.

Yg saya respect... masyarakat jepun, diwaktu susah begini pun mereka & mangsa2 tsunami tetap sabar, beratur menunggu giliran, langsung x berebut, bertolak & tak ada peniaga di Tokyo ni yg ambil kesempatan naikkan harga barangan... malah ada yg turunkan harga. Juga x ada kedengaran orang ambil kesempatan merompak rumah mangsa tsunami. Semoga Allah gantikan pada mereka yg jauh lebih baik iaitu Islam.. Aminnn.... sebab lepas peristiwa Sep 13 runtuhnya world trade centre, ramai org Jepun yg memeluk Islam.

Wassalam.

No comments: