Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Tuesday, January 4, 2011

WALAU 3 FELDA PENENTU, MCA MEMANG UMNO RAGU

DUN Tenang mempunyai 12 peti undi, Kampung Renong, Pekan Air Panas, Bandar Labis Utara, Bandari Labis Timor, Bandar Labis Tengah, Labis, Felda Tenang, Sawah Bharu, Tenang Station, Ladang Bukit Dato, Cemplak Barat dan Cemplak.

Dengan tiga kawasan merupakan majoriti kaum Cina iaitu, peti undi Labis, Bandar Labis Timor,Bandar Labis Tengah. Manakala kaum India pula di Ladang Bukit Dato dan Tenang Station.

Tujuh lagi peti undi adalah majoriti Melayu yang kebanyakkan mereka adalah peneroka, pekebun kecil serta kakitangan kerajaan.

Tektik UMNO yang popular yang ada unsur paksaan ialah UMNO edar bendera UMNO dan BN, kalau yang ambil dan terus pasang itu dikira pengundi BN, yang ambil tapi simpan itu kita ketegorikan sebagai pembangkang.

Manakala PAS memperoleh 3875 undi pada PRU 2008 berbanding 2138 undi pada tahun 2004. Peningkatan sebanyak 1737 undi sahaja.

UMNO masih ragu-ragu dengan kemampuan MCA dalam meraih undi Cina lebih dari 50 peratus kerana pengundi Cina telah ramai sedar dengan pemerintahan Pakatan Rakyat dan yakin dengan Kerajaan Pakatan rakyat yang sudah mantap di Selangor, P Pinang, Kelantan dan Kedah.
Ini kerana ikut statistik PRU ke 12 lalu, calon PAS Mohd Saim Siran mampu memperoleh sehingga 67 peratus undi kawasan majoriti Cina, sesuatu yang tidak pernah dicapai PAS sebelum ini.

Mengikut risikan pengundi Cina tidak sekali akan kembali kepada BN malah lebih ramai akan mengikut jejak rakan mereka yang telah mengundi PAS yang lalu.

Faktor buruk BN ialah Ahli Parlimen BN dari parti MCA telah memburukkan imej calon UMNO/BN disitu kerana Parlimen Labis merupakan kawasan yang pernah diwakili Presiden MCA sekarang Datuk Dr Chua Soh Lek yang terlibat dengan kes video luchah.

BN/UMNO memang bimbang dan takut dengan orang luar yang balik ke sini bercuti sempana Tahun Baru Cina pengaruhi saudara mara mereka di sini.
Tahun baru Cina jatuh pada 4 Febuari, pengundian pada 30 Januari, jadi ramai pengundi luar terutamanya kaum Cina dijangka ambil cuti awal untuk balik kampung.

Di kalangan orang Cina, isu kenaikan petol,Pengerusi FELDA baru yang pernah terlibat rasuah, harga barang,kes Presiden MCA video luchah, kemakmoran pemerintahan 4 kerajaan PR serta lesen burung memang beri kesan besar cenderong menyokong calon PAS.

Lesen burung yang dimaksudkan adalah lesen untuk pelihara burung yang perlu diperbaharui setiap tahun.
Walaupun kosnya dari segi wang ringgit kecil , lesen itu hanya boleh diperbaharui di Johor Bharu yang memerlukan 2 jam berkereta dari Labis.

UMNO mungkin akan ambil hati orang Cina dengan meminta kerajaan buka pejabat di sinilah, senang orang Cina mahu perbaharui lesen di mana memang sudah jadi tradisi masyarakat Cina Labis pelihara burung terutamanya jenis Murai Batu yang kononnya bawa tuah itu.

Peluang calon Pakatan Rakyat dari calon PAS insyallah akan menerima tentangan sengit dari tektik kotor gabungan SPR , Pasukan keselamatan dan 2 ISA ( Pengerusi FELDA perasuah politik wang dan Akta ISA) dan kawalan melampau pengundi dari peneroka FELDA.

No comments: