Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Tuesday, January 11, 2011

TAIK HIDUNG MASIN MENTERI BN/UMNO, BARU CADANG POTONG ELAUN RM10 DAH MENYALAK..KALAU KAT RAKYAT ???.

KALAU KAT RAKYAT TARIK DUIT MELALUI SAMAN, NAIKKAN HARGA PETROL 97 KUNUN LEPAS TU PETROL 95 PUN DINAIKKAN JUGA .HARGA DIESEL PUN DINAIKKAN, ALASAN BANYAK DIJUAL CARA SOROK KE NEGARA JIRAN.
KALAU KAT RAKYAT KURANGKAN GULA BILA GULA SUKAR DIDAPATI ATAU HARGA NAIK.
KURANGKAN PAKAI PETROL BILA HARGA BAHANAPI NAIK.
KURANGKAN BAWANG DALAM MASAKAN ? BOLEH TELUS TAK KEMENTERIAN PERDAGANGAN , BERAPA CAJ/CUKAI DIKENAKAN BAWANG YANG DIIMPORT? BERAPA HARGA BAWANG DI TETAPKAN OLEH INDIA KEPADA PEMBORONG MALAYSIA? FAHAM BILA ADA

MEMANG MENTERI BN/UMNO OTAK KERENGA ! BAB KELUAR NEGARA SEMASA NEGARA SUSAH BUKAN NAK KURANG, NAJIB BARU PERGI USA DAH TPM PULAK 6 HARI NAK KE USA. INI KERJA JJ(JAMALUDDIN JARJIS - AHLI PARLIMEN MERANGKAK DUTA MALAYSIA KE USA) LER NI?

Kurangkan bawang dalam masakan

MELAKA 9 Jan. - Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Melaka hari ini meminta orang ramai mengurangkan pengunaan bawang ekoran harganya yang naik sehingga sekali ganda sejak empat minggu lalu.

Ketua Pegawai Penguatkuasanya, Abd. Hafidz A. Rahim berkata, pihaknya tidak boleh mengambil tindakan ke atas pemborong kerana bawang adalah barang makanan yang diimport.

Menurutnya, bagi barang-barang makanan yang diimport harganya ditentukan oleh kadar yang ditetapkan oleh negara pengeluar.

''Pada masa ini bekalan bawang yang kita import dari India amat berkurangan bukan sahaja di Melaka tetapi di negeri-negeri lain kerana masalah banjir yang melanda negara itu.

''Keadaan itu menyebabkan pengeluaran bawang untuk dieksport berkurangan kerana banyak tanaman bawang rosak dan secara tidak langsung negara kita turut terkena tempias kekurangan bekalan itu.

''Apabila bekalan kurang, harga akan naik mendadak dan soal pemborong menyorok bekalan adalah tidak logik kerana jika mereka sorok bawang akan cepat rosak," katanya ketika dihubungi hari ini.

Kenaikan harga bawang turut dirasai penduduk di negeri ini apabila tinjauan Utusan Malaysia baru-baru ini mendapati harga bawang besar naik antara RM5 dan RM6 sekilo berbanding RM3 sekilogram bulan lalu.

Manakala bawang kecil pula pada harga RM9 sekilogram.

Mengulas lanjut, Abd. Hafidz berkata, langkah mengurangkan penggunaan bawang dalam masakan terpaksa dilakukan bagi mengelak orang menanggung beban ekoran kenaikan harga bawang yang tidak munasabah.

Beliau berkata, pihaknya mendapat banyak aduan dan rungutan daripada orang ramai kerana kenaikan harga bawang besar dan bawang kecil yang disifatkan cukup membebankan.

''Kita tidak mempunyai kuasa untuk mengarahkan pemborong dan peruncit menurunkan harga bawang. Ini terjadi kerana masalah bekalan yang tidak mencukupi," ujarnya.

No comments: