Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Tuesday, January 11, 2011

KANTOI TADBIR SEBUAH FELDA TAPI KENA JAGA BERATUS FELDA !


Layakkah ISA menjadi Pengerusi FELDA? memang penyokong UMNO terlalu naif lagi dungu dan sanggup memuji perlantikan tersebut tanpa pilihan yang terbaik.
Ingatkah kes Felda Labu Sendayan? Inilah satu-satu bukti yang Isa Samad gagal menguruskan sebuah FELDA tetapi ada hati nak uruskan beratus FELDA melalui jawatan sebagai Pengerusi FELDA.
Memang silap besar PM pilih beliau dan mengenepikan DR Yusuf Nor dan calon UMNO yang ramai lagi berkaliber dari beliau malah banyak calon yang mempunyai idea dan kekuatan pemikiran yang terkini.
DS Najib sanggup atau terpaksa atau terhutang budi atau sangat memerlukan sokongan penyokong ISA untuk pemilihan UMNO akan datang?
Tidakkah Najib tahu yang Isa Samad telah gagal membangunkan Negeri Sembilan walaupun beliau paling lama memerintah Negeri Sembilan.
Akhirnya kes FELDA Labu Sendayan telah diselesaikan MB Hasan dengan idea wang dari KWSP.

http://www.selatanonline.net/v1/modules.php?name=News&file=article&sid=1537

Isa pemerintah N9 yang paling lama iaitu bermula pada tahun 1982-2004. Selama 22 tahun menjadi MB, tiada satu Universiti pun didirikan di N9. Isa tidak mendesak kerajaan pusat untuk membawa satu universiti di N9.2] Di zaman Isa, Isa telah merancang bandar-bandar baru di N9.Jika tidak silap ada 4 bandar baru yang dirancang. Hampir kesemua bandar-bandar baru itu gagal dibangunkan seperti yang di'planning'. Kita sendiri boleh lihat apa jadi di Bandar Baru Serting.

Impian 500 peneroka Felda Sendayan dekat Labu, Negeri Sembilan untuk menjadi jutawan sepertimana rakan seperjuangan mereka di Felda LBJ Johnson, Labu hanya tinggal impian masa itu.
Rumah banglo baru siap kerangka tetapi hampir runtuh dan deposit membeli rumah dan kereta yang dibayar sudah hangus.
Menunggu bayaran baki 90 peratus lagi bagaikan menunggu buah yang tidak jatuh sehingga tidak sedikit pula bilangan peneroka yang sudahpun kembali ke rahmatullah. Dengar khabar ada yang terpaksa menyewa rumah.

Pemaju projek, khabarnya Tabung Haji dan Naluri Berhad (milik Tajuddin Ramli, bekas “tauke” Malaysia Ailines Berhad), hanya mampu membayar kira-kira 10 peratus daripada nilai tanah yang dipersetujui, iaitu, sekitar RM1.2 juta. Setiap peneroka memiliki kira-kira 10 ekar tanah.

Kedua-dua syarikat itu dikatakan mendakwa mereka tidak mempunyai wang untuk menyelesaikan pembayaran baki yang sudah tertunggak sejak tahun 1993-94. Jumlah yang sudah dibayar kepada peneroka dianggarkan RM60 juta. Baki tertunggak ialah kira-kira RM560 juta.
Tan Sri Isa Samad, bekas Menteri Besar Negeri Sembilan pada masa menjadi Menteri Wilayah Persekutuan yang menjadi pelopor dan bertanggungjawab di atas projek berkenaan, sudah “lepas tangan.”
Bila ditanya, dengan selamba sahaja beliau menjawab: “(Saya) sudah tidak lagi bertanggungjawab kepada pembangunan Felda Labu Sendayan. Saya sendiri tidak tahu apa kesudahan pada perojek.” (Malaysiakini, 3 Disember 2004).

No comments: