Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Tuesday, November 2, 2010

HARGA GETAH SEKERAP RM11.90 KENAPA PENOREH DAPAT BAWAH RM5.45 SEKILO?



Pada 14 Oktober penoreh dikejutkan dengan kenaikan mendadak getah SMR RM11.90 sekilogram. Pada masa itu saya bertanya kepada mertua teman yang bekerja menoreh seekar dua selain beliau adalah peneroka FELDA kenapa jual tak dapat harga RM11.90 seperti yang dipaprkan dalam akhbar?
Yang herannya kenapa Kementerian dan media kerajaan atau RISDA tak jelaskan berapa sebenar harga purata yang diperolehi oleh penoreh bila berlaku penjualan?
Sekurang-kurangnya tidaklah orang lihat terlalu banyak pendapatan sehinggakan pencuri dan penyangak serta mat lalok sanggup mencuri getah. Padahal tak lah penoreh dapat harga seperti yang dihebohkan dalam akhbar.

Sila betulkan teman kalau formula ini tak betul kerana teman pun dapat dari seorang blogger yang teman lupa namanya.

Ok katakan harga harga getah di pasaran besar adalah RM 11.90 = 1190
cukai kerajaan = RM 1.00 = 100

Cara mengiranya amat mudah, umpama mengira 1,2,3 shja.

Getah yang dibawa ke kilang akan ditentukan peratusnya. Sebanyak 10 kilo akan diambil secara rawak daripada getah yang dibawa. 10 kilo mewakili 100%. getah tadi akan diambil dan dibersihkan seterusnya dimasukkan ke dalam mesin untuk diproses. kuantiti kilo getah yang keluar tadi mewakili peratus getah yang dibawa oleh peraih. Cth 5 kilo yang keluar = 50%.

P/s peratus yg piawai dalam 50-60 shja.

cara pengiraan

1190 - 100 x 50 = 54500


Maknanya harga getah sekerap lanie RM 5.45 atau bergantung kepada peraih untuk menaikkan sedikit harga. mgkin RM 6.00

Andai kata seorang penoreh itu dapat 20 kilo sehari dan mungkin dalam sebulan 15 hari sahaja boleh menoreh maka pendapatan adalah seperti berikut :

20 x RM5.45 x 15 = RM1,635.00 Siapa nak bagi !

No comments: