Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Monday, November 1, 2010

BUKTI BN GAGAL 2 KALI MENGALAS MALAYSIA TELAH DIJUMPAI

Sudah terbukti mereka tidak mampu memerintah dan menguruskan hasil mahsul negara dengan baik.

Dalam Laporan Audit 2009 yang dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-kira Awam Negara (PAC) di Parlimen, Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang mencatatkan bahawa, Kerajaan Persekutuan telah terlebih belanja RM4.83 bilion tahun lalu.

Ini merupakan defisit ke 2 tertinggi selepas tersasar bajet operasi RM5.7 bilion pada tahun sebelum itu.

“Ini menunjukkan masih terdapat kelemahan dan perancangan kewangan dan pengurusan,” Laporan Ketua Audit dipetik.

Lebih tegas Ambrin menegur Kerajaan Umno-BN, dengan memberi penekanan bahawa bahawa perbelanjaan sepatutnya hanya dilakukan selepas mendapat kelulusan.

Apabila Ketua Audit mencatatkan teguran sebegini, bermakna wujud secara berleluasa tindakan pihak-pihak tertentu membuat perbelanjaan tanpa mendapat kelulusan, sehingga ia menyumbang kepada lebih belanja, yang boleh menjejaskan pentadbiran ekonomi negara.
Ini sebenarnya suatu perkara besar dalam aspek pemerintahan. Iaitu pihak eksekutif (kerajaan) tidak harus membelanjakan wang milik negara dan rakyat sesuka hati.

Dalam Laporan Audit juga didedahkan mendedahkan ada 11 agensi kerajaan, termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jabatan Perkhidmatan Awam dan 10 kementerian telah berbelanja melebihi bajet operasi mereka sehingga sebanyak RM3.61 bilion.

Ketua Audit Negara mendapati 15 kementerian dan agensi terlebih berbelanja RM3.74 bilion bagi 42 projek di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan.

Senarai teratas adalah Kementerian Pertahanan yang terlebih belanja RM2.03 bilion untuk tiga projek, diikuti oleh Kementerian Pelajaran ((RM927 juta untuk empat projek) dan Jabatan Perbendaharaan (RM547 juta untuk dua projek).

Sementara itu, hutang tertunggak oleh kerajaan-kerajaan negeri kepada Kerajaan Persekutuan pula terkumpul sebanyak RM4.6 bilion atau 13.3 peratus melebihi jumlah RM4.08 bilion yang dicatatkan pada 2008.

Selangor adalah pemiutang terbesar (RM829.86 juta – dicatat semasa BN berkuasa), diikuti Johor (RM809.89 juta), Kedah (RM706.68 juta), Pahang (RM565.08 juta) dan Negri Sembilan (RM504.50 juta).

Jumlah hutang tertunggak itu terus meningkat meskipun RM204.27 juta dalam pembekalan perjanjian air kepada lapan negeri telah diserap oleh Kerajaan Persekutuan.

Bagi badan berkanun, Perbadanan Aset Keretapi (RM1.02 bilion) adalah pemiutang terbesar manakala Perwaja Terengganu Sdn Bhd menduduki senarai syarikat dengan hutang terbesar (RM1.8 bilion).

Hakikatnya, pendedahan Ketua Audit Negara ini merupakan suatu pembongkaran salah laku dan ketirisan pengurusan yang amat serius dilakukan oleh Kerajaan Umno-BN.

Daripada bukti-bukti ini, jelas menunjukkan bahawa mereka yang sering mendabik dada kononnya berjasa besar membangunkan negara, sebenarnya adalah pemimpin yang sangat lemah dan tidak berkualiti.

Jelas Umno-BN sudah tidak mampu menguruskan wang negara, mereka begitu boros dan tidak tahu menjimatkan wang rakyat.

Fenomena ini berlaku kerana pemimpin-pemimpin Umno-BN yang ada pada hari ini, hanya mementingkan diri sendiri lebih daripada rakyat jelata keseluruhannya.

Tiada jalan terbaik untuk mengembalikan negara ke landasan yang betul, melainkan dengan menumbangkan Umno-BN pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

No comments: