Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Thursday, April 21, 2011

SUP DALAM MANGKUK BN BERKOCAK & BERGOLAK ... memang tak dapat dielak !

CWC enggan menyokong penerimaan Wong dalam Kabinet Negeri sebagai menteri penuh

KUCHING: Pertikaian dalaman Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) seakan-akan mencapai kemuncak baru semalam apabila Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) parti enggan mengendors atau menyokong penerimaan Timbalan Setiausaha Agungnya, Dato Sri Wong Soon Koh ke dalam kabinet negeri.
Mengenai pelantikan Wong sebagai menteri kabinet kelmarin (selepas mengangkat sumpah), CWC SUPP mengeluarkan kenyataan dari ibu pejabat semalam yang ber-bunyi : “Penerimaan YB Dato Sri Wong Soon Koh sebagai Menteri Kabinet Negeri adalah keputusan peribadi beliau.”
Kenyataan tersebut bagai-manapun tidak mengulas lanjut apa akibatnya sekiranya Wong menerima pelantikan itu.
SUPP juga tidak menyata-kan apa cadangan yang mereka ingin dan telah kemukakan kepada Ketua Menteri me-ngenai Soon Koh, yang juga Ahli Dewan Undangan Ne-geri (ADUN) Bawang Assan dan juga ADUN Datuk Lee Kim Shin.
SUPP turut menegaskan pendiriannya yang dipersetujui pada mesyuarat CWC Isnin lalu bahawa cadangan empat wakil rakyatnya iaitu Bumiputera atau Dayak di Opar, Bengoh, Simanggang dan Engkilili untuk dipertimbangkan berkhidmat dalam kabinet negeri.
“Memandangkan SUPP ga-gal mendapatkan mandat daripada masyarakat Cina pada pilihan raya negeri yang lalu, manakala sokongan Bumiputera kepada BN (Barisan Nasional) meningkat, parti mencadangkan bahawa lebih ramai YB Bumiputera dilantik sebagai menteri dan menteri muda dalam kabinet negeri.
“Cadangan itu sudah di- kemukakan oleh Presiden parti (Datuk Patinggi Tan Sri Dr George Chan) kepada kepim-pinan BN negeri.
Kenyataan akhbar itu semalam dikeluarkan oleh Bendahari parti Datuk David Teng Lung Chi yang terdahulunya bermesyuarat dengan Setiausaha Agung Datuk Sim Kheng Hui dan Setiausaha Penerangan dan Publisiti Datuk Alfred Yap.
Teng dan Yap masing-masing tewas di Repok dan Kota Sentosa pada pilihan raya ne-geri yang baru selesai.
Teng yang bercakap me-wakili jawatankuasa memberitahu, bahawa ‘mesyuarat’ itu sekadar ‘sesi ceramah motivasi’ antara pemimpin parti yang hadir.
“Kita tidak membincangkan situasi Soon Koh sama sekali. Kenyataan akhbar ter-sebut menjelaskan semua-nya,” katanya lagi.
Sementara itu, situasi tersebut tercetus kelmarin dalam mesyuarat CWC apabila parti mempunyai beberapa cadangan kepada dua wakil rakyat kaum Cina iaitu Wong dan Lee.
Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lanjut cadangan tersebut dan memberitahu keputusan itu terletak di tangan Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud.
Menurut sebuah akhbar berbahasa Inggeris semalam, sumber dalam parti menyebut bahawa beberapa pemimpin parti yang kalah bertegas menyata-kan ia tidak harus menerima sebarang pelantikan dalam kabinet negeri yang baru ekoran kekalahannya di kawasan Cina dalam pilihan raya.
Wong yang telah dispekulasikan dilantik menjadi Timbalan Ketua Menteri, menentang idea menarik diri dari kabinet itu dan ini meletak-kan beliau sebagai menentang hasrat partinya.
sumber utusanborneo

No comments: