Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Monday, February 16, 2015

GHANI ! DENGARLAH NASIHAT OTAI PEGUAM NEGARA !

Gani perlu gugurkan Shafee sebagai pendakwa raya, kata bekas peguam negara 

Tan Sri Abdul Gani Patail perlu mempertimbangkan pengguguran peguam Umno, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah sebagai timbalan pendakwa raya, ekoran sabitan hukuman melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim, kata bekas peguam negara, Tan Sri Abu Talib Othman.

Abu Talib yang menjadi peguam negara dari 1980 hingga 1993, berkata keputusan sebulat suara panel hakim Mahkamah Persekutuan terhadap rayuan Anwar pada 10 Februari lalu adalah muktamad dan komen lanjut tidak wajar dibuat.

"Mungkin sudah tiba masanya peguam negara (Gani) batalkan pelantikan Shafee kerana sebarang komen lanjut tidak diperlukan," katanya kepada The Malaysian Insider.



Abu Talib berkata, keadilan sudah diberikan kepada tertuduh, Saiful dan juga masyarakat ekoran keputusan mahkamah tertinggi itu.
"Ulasan lanjut yang dibuat Shafee akan menimbulkan persepsi Anwar didakwa atas sebab politik dan ini tidak benar," katanya.

Katanya, kes ini perlu dilihat seperti kes jenayah lain.

Talib berkata, Anwar diadili mengikut prosedur dan hukum perundangan yang sesuai selain diberikan peluang membela diri.

"Beliau diwakili kira-kira 20 peguam yang cekap," katanya.

Tindakan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah menggunakan media menyerang Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas sabitan bersalah Liwat II menerima kritikan pelbagai pihak. – Gambar The Malaysian Insider, 16 Februari, 2015.Tindakan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah menggunakan media menyerang Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas sabitan bersalah Liwat II menerima kritikan pelbagai pihak. – Gambar The Malaysian Insider, 16 Februari, 2015.Shafee, yang pernah menjadi timbalan pendakwa raya sebelum berpindah ke sektor swasta, dilantik Gani pada 11 Julai mengetuai barisan pendakwaan dalam kes Liwat II.

Anwar bebas daripada dakwaan Mahkamah Tinggi pada awal 2012 dan pasukan pendakwa ketika itu diketuai peguam Datuk Mohd Yusof Zainal Abidin. Mahkamah Rayuan pada 7 Mac tahun lalu mengenepikan keputusan itu, dan menjatuhkan hukuman lima tahun penjara.

Disebabkan tarikh awal persaraan Yusof, Shafee diberi peluang mengetuai pendakwaan.

Anwar pernah tiga kali cuba menggugurkan Shafee daripada barisan pendakwaan atas alasan tidak layak, konflik kepentingan dan melanggar etika, tetapi tidak berjaya.

DAP semalam menggesa Gani menyatakan sama ada Pejabat Peguam Negara membiarkan serangan dan kritikan terhadap pesalah, ekoran kritikan Shafee terhadap ahli Parlimen Permatang Pauh itu.

Pengerusi Biro Perundangan DAP, Gobind Singh Deo berkata, Gani sepatutnya menasihati Shafee supaya tidak membuat sebarang komen atau kritikan terhadap Anwar.

Katanya, tindakan Shafee itu mencalar imej Pejabat Peguam Negara.

Shafee dibidas beberapa peguam apabila menyatakan Anwar cuba menyembunyikan sesuatu kerana enggan memberi keterangan di kandang saksi, sebaliknya hanya berbuat demikian dalam kandang tertuduh .

Anwar menyenaraikan 13 saksi termasuk isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, tetapi peguamnya semasa perbicaraan membuat keputusan tidak menggunakannya sebagai pembelaan atas alasan kemungkinan ada antara mereka diganggu.

"Saya rasa dia boleh pengsan dalam kandang saksi kerana tidak mampu menjelaskan banyak perkara, seperti kenapa dia senaraikan saksinya sebagai alibi dan kemudian tarik balik," kata Shafee dipetik laporan News Straits Times pada Jumaat lalu.

Shafee menyeru orang awam merujuk penghakiman bertulis yang disiarkan dalam laman web kehakiman bagi memahami bagaimana Mahkamah Persekutuan membuat keputusan, mengatakan semuanya berdasarkan fakta dan bukan pendapat yang direka pembangkang dan Majlis Peguam.

Shafee juga mencabar mana-mana pihak yang mahu membahaskan keputusan hakim, sambil berkata beliau sudah melakukan yang terbaik menyabitkan Anwar dengan niat yang jujur dan yakin sepenuhnya ketua umum PKR itu benar-benar bersalah.

Beliau juga dilaporkan sanggup bersumpah di tanah suci Mekah bagi membuktikan Anwar bersalah, katanya dalam laporan Mingguan Malaysia hari ini.

Khamis lalu, bekas presiden Majlis Peguam, Datuk S Ambiga berkata tidak pernah berlaku sebelum ini seorang pendakwa raya menyalahkan tertuduh selepas mahkamah membuat keputusan.

Peguam Ramkarpal Singh juga membidas Shafee kerana cuba mengelirukan orang ramai dengan berkata mendiang Karpal Singh pernah menuduh Anwar mengamalkan seks songsang pada tahun 1997. – 16 Februari, 2015.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/gani-perlu-gugurkan-shafee-sebagai-pendakwa-raya-kata-bekas-peguam-negara#sthash.9j1BeTKj.dpuf

3 comments:

5sal said...

kalau ts abu talib othman masih lagi berkhidmat mungkin apa yang dia katakan tu akan didengari gani,tapi bila dah pencen ni ibarat cakap kat batu ja la.kirin salam peguam negara nak gugur shafee tu

PAS Cawangan Bukit Sentosa 2 said...

betul tu ! Walaubahgaimanpun bukan semua dah pencen berani mcm TS Abu Talib.Tahniah kepada yang berani bercakap benar dan takziah kepada yang dah pencen tapi tak berani bercakap atau meluah perkara yang benar.Malulah kepada anak-anak mereka yang kebanyakan dah berubah!

Anonymous said...

Allah Maha Mengetahui apa yang dilakukanNya sekarang tembelang kesekongkolan disebalik pembelaaan itu telah dengan sendirinya terlerai oleh yang membuat pembelaan itu jika benar Anuar sudah bersalah dan telah pun dipenjarakan kenapa hendak dipersoalkan lagi dengan seksyen yang telah digunakan hinga sudah sabit kesalahan ini menunjukkan peguambela ini masih tidak puas dengan apa yang hendak dibelanya itu jadi hari ini rakyat bolehlah berfikir apakah yang tersirat dengan pertuduhan yang tidak pernah berlaku ini telah diusahakan sebegitu lama oleh musuh Anuar ,InsyaAllah kita tunggu dan lihat lagi akan timbul yang lebih pelik dari apa yang telah dengar hari peguambela ini sudah sanggup untuk bersumpah dimana-mana masjid bahkan hingga ke mekah pun apakah dia sudah tidak ada pendirian lagi pada profesyennya dan kita juga sedang menanti apa pula akan jadi pada mangsa yang dibela itu. Amin amin amin amin insyaAllah.