Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Friday, April 11, 2014

GARA-GARA PENJARA CUAI ,KERAJAAN KENA BAYAR RM400,000 !

Bapa kepada tahanan yang mati dalam penjara dapat gantirugi RM400,000

MALAYSIAKINI



  


Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini memerintahkan Kementerian Dalam Negeri, Jabatan Penjara dan kerajaan membayar lebih RM400,000 kepada M Ghaur Chandram ekoran kematian anak lelaki berusia 23 tahun di penjara Sungai Buloh enam tahun lalu.

Hakim Datuk Nik Hasmat Nik Mohamad pada 13 Februari tahun ini mendapati pihak berkuasa penjara telah melanggar dalam penjagaan G Uthayachandran dan cuai dalam tindakan mereka, menyebabkan kematiannya di tangan penghuni penjara.

Salah satu pintu penjara tidak dikunci pada masa catuan makanan, dengan itu membolehkan penghuni menyerang Uthayachandran.

Hakim Nik Hasmat hari ini memerintahkan tiga defendan itu membayar RM192,000 (atau kadar RM1,000 kali 16 tahun) sebagai gantirugi khas; RM100,000 sebagai gantirugi teladan dan RM100,000 sebagai gantirugi am.

Beliau juga mengarahkan kerajaan membayar RM4,000 sebagai perbelanjaan pengebumian dan RM5,000 dalam probet.

"Di samping itu, mahkamah memerintahkan kerajaan membayar RM60,000 sebagai kos kepada plaintif," perintah Nik Hasmat.

Ghaur Chandram (atas, kanan) yang memfailkan saman itu pada tahun 2009 telah menamakan ketua setiausaha Kementerian Dalam Negeri, pengarah Penjara Sungai Buloh, pegawai perubatan hospital di penjara, dua warden dan kerajaan sebagai defendan.

Uthayachandran, 23, yang telah ditahan reman bagi kesalahan berkaitan dadah meninggal dunia di kantin penjara selepas pengawal gagal menutup pintu penjara, menyebabkan penghuni lain menyerangnya pada 18 Mei 2008.

Bapanya mendakwa bahawa pihak berkuasa penjara cuai dan telah melanggar dalam tugas mereka menjaga Uthayachandran.

Kakak Uthayachandran G Eshwary berkata walaupun mereka tidak berpuas hati dengan jumlah tersebut, tetapi mereka terpaksa menerimanya.

Beliau hadir di mahkamah bersama bapanya Ghaur Chandram yang merupakan seorang pemandu teksi.

1 comment:

Anonymous said...

Mesti hakim ni ahli pr.