Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Sunday, March 11, 2012

PENYELEWENG TAK LEPAS BILA HEBATNYA PEMUDA PAS

KUALA LUMPUR : Dewan Pemuda PAS Malaysia [DPPM] hari ini mededahkan bahawasanya berlaku penyelewengan di dalam urus tadbir zakat oleh MAIWP. Pendedahan ini diketuai oleh Saudara Kamaruzaman Mohamad selaku Pengarah Task Force Zakat DPPM, Saudara Yusapiza Yaacob selaku Penolong Setiausaha 3 DPPM dan Saudara Suhaimi Abdul Aziz selaku Timbalan Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan.

“Sidang media ini adalah kerana Dato’ Seri Jamil Khir selaku Menteri Agama enggan menjawab persoalan-persoalan yang telah kami timbulkan dalam siri pendedahan yang terdahulu”, jelas saudara Kamaruzaman Mohamad selaku pengarah task force zakat DPPM. Antara yang pernah ditimbulkan oleh DPPM ialah :

1. Mengapa lebih 40% duit zakat tidak pergi langsung ke asnaf,
2. Mengapa sehingga RM 23 juta diberikan kepada Amil,
3. Apakah perincian perbelanjaan RM 2 juta bagi belanja mengurus Yayasan Taqwa (YT) dan minta didedahkan akaun YT,
4. Dimana bukti RM 800,000 yang tidak dinyatakan dalam Laporan Maiwp di bawa ke 2011,
5. Dimana hasil audit dalaman YT.

Hari ini, DPPM dalam sidang medianya telah mendedahkan 2 dokumen yang berkaitan dengan satu transaksi wang zakat ke Yayasan Taqwa. “ Pada kami, transaksi seperti ini mengandungi conflict of interest dan pelanggaran kepada konsep urus tadbir yang baik.

Dokumen tersebut menjelaskan berlakunya permohonan yang diluluskan oleh Jawatankuasa Baitulmal terhadap permohonan Yayasan Taqwa Wilayah Persekutuan melalui Pengurus Besar Yayasan Taqwa Haji Ahmad Ayob Haji Ibrahim dengan pertambahan kepada RM4 juta daripada RM1 juta yang dipohon.

“Kenapa peruntukan yang diluluskan lebih dari yang dipohon? Ke manakah pula wang RM 4 Juta itu dibelanjakan? Dan sila dedahkan segera audit dalaman Yayasan Taqwa segera”, tegas beliau yang juga Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan.

Menurut beliau, wang zakat adalah harta orang Islam yang diambil dan dipertanggungjawabkan kepada institusi tertentu untuk mengagihkannya kepada asnaf yang telah ditetapkan. Beliau juga memuji tindakan MAIWP yang telah membentuk satu skuad untuk mencari asnaf baru-baru seperti yang dilaporkan di dalam Utusan pada 17 Febuari.

“Tindakan menubuhkan skuad ini merupakan satu tindakan yang menarik berkemungkinan rentetan daripada siri pendedahan yang telah kita buat sebelum ini. Penubuhan skuad ini juga memberi bukti bahawasanya masih ada asnaf di sekitar Wilayah Persekutuan. Hari ini sekiranya kita melihat di sekitar Bandaraya kita ini, nescaya kita akan terjumpa masyarakat gelandangan yang tidak mempunyai tempat tinggal”.

Tambah beliau lagi, “Sepatutnya tidak perlu ada Yayasan Taqwa kerana sudah ada Baitulmal yang berperanan selaku pengurus dan juga pengagih kepada wang zakat. Sampai RM2 juta wang yang diperlukan untuk membiayai kos pengurusan Yayasan Taqwa ini. Kita mengandaikan sekiranya dipecahkan kepada angka RM5 ribu untuk diagihkan, hampir 400 orang akan mendapat manfaat dengan jumlah RM2 juta itu tadi. Jadi kami berpendapat Yayasan Taqwa perlu ditutup dan pekerjanya perlu diserap masuk ke dalam MAIWP!”.

Dewan Pemuda PAS Malaysia juga hari ini meminta daripada Dato’ Seri Jamil Khir untuk menjawap dengan kadar segera persoalan yang ditimbulkan oleh mereka.

“Kami beri tempoh seminggu, sekiranya masih mendiamkan diri dan tidak memberikan jawapan yang memuaskan hati umat Islam, kami akan buat laporan polis atau kepada pihak SPRM untuk menyiasat perkara ini”, tegas beliau.

Dewan Pemuda PAS Malaysia meminta kepada Dato’ Seri Jamil Khir untuk menjelaskan 3 perkara tersebut :

1. Kenapa peruntukan yang diluluskan lebih dari yang dipohon?
2. Ke manakah wang RM4 Juta itu dibelanjakan?
3. Dedahkan audit dalaman Yayasan Taqwa segera !
Jazakallahu Khaira al-Jaza'
PAS for ALL
Membangun Bersama Islam

No comments: