Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Tuesday, November 29, 2011

TOL DIDAHULUKAN, RAKYAT DIBAHALOLKAN

DENGAN FAKTA DI BAWAH INI, LEBUHRAYA BERTOL WAJAR DIHENTIKAN PERJANJIAN DAN KERAJAAN MALAYSIA PERLU AMBIL ALIH DAN SAMADA MENUTUP TERUS ATAU MENETAPKAN KADAR MINIMA RM1 UNTUK SEMUA TOL. MANAKALA TOL YANG LALUANNYA BUKAN SUSUR PERLU DIMANSUH DAN DIBUANG MENGELAKKAN BAHAYA TOL DI TENGAH PERJALANAN. PADA TEMAN , TOL YANG TELAH UNTUNG SAMPAI 3 KALI GANDA WAJAR DITUTUP AWAL DAN DIHENTIKAN PERJANJIANNYA.

KUALA LUMPUR, 28 NOV – Kerajaan pusat Barisan Nasional jelas tidak adil dan tidak berhati nurani kerana masih membenarkan syarikat-syarikat pengendali lebih raya terus mengutip tol walau pun mereka sudah pun mengaut keuntungan yang amat besar.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata, kerajaan BN melalui jawapan bertulis Parlimen telah mengakui bahawa syarikat pengendali tol Lebuhraya Utara-Selatan (NSE) yang telah membelanjakan RM5.945 bilion untuk pembinaan lebuh raya itu telah memperolehi RM24.266 bilion daripada kutipan tol dan pampasan kerajaan sehingga 31 Disember 2010.

Katanya, ia menunjukkan bahawa syarikat pengendali tol NSE telah mencatat lebihan RM18.321 bilion setakat 31 Disember 2010 daripada pelaburan asal.

“Adakah perlu lagi untuk syarikat tersebut untuk mengutip lagi banyak tol daripada rakyat apatah lagi untuk menaikkan kadar tol?

“Sepatutnya, dan jika diambil kira kepentingan rakyat, kutipan tol bagi NSE patut dihentikan serta merta sedangkan hasil kutipannya sudah pun tiga kali ganda pelaburan asal,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang menjelaskan, keadaan yang sama berlaku kepada Jambatan Pulau Pinang yang dikuasai kerajaan pusat telah mengutip RM1.859 bilion dengan kos pembinaan RM944 juta, iaitu ia mencatatkan lebihan RM924 juta.

Bagi Lebuhraya Butterworth-Kulim (BKE) pula, katanya, tol yang dikutip berjumlah RM340 juta, dengan kos pembinaannya RM256 juta, iaitu lebihan sebanyak RM84 juta.

“Rakyat Pulau Pinang bukan sahaja tidak sepatutnya terus dibebani tol sehingga 31 Disember 2038, malah kutipan tol bagi Jambatan Pulau Pinang dan BKE harus dihentikan serta merta,” tegasnya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bagan berkata, rakyat di Pulau Pinang menjadi mangsa keputusan kerajaan BN melanjutkan kutipan tol selama 17 tahun untuk Jambatan Pulau Pinang, iaitu sehingga akhir tahun 2038, dan bukannya tarikh luput asal pada tahun 2021.

Menurutnya, rakyat juga dihukum atas perkara yang sama untuk (BKE) yang turut dilanjutkan tempoh tol 11 tahun kepada tahun 2038 berbanding tarikh luput asal tahun 2026.

“Ini telah dilakukan supaya kenaikan kadar tol untuk lima lebuh raya lain dibeku selama lima tahun. Tambahan pula, tidak ada lanjutan tempoh tol bagi NSE atau Linkedua Malaysia-Singapura, “ tambahnya.

Justeru, Guan Eng mencabar Tan Sri Nor Mohamed Yakcop untuk berdebat secara terbuka mengenai perkara tersebut setelah Menteri dalam Jabatan Perdana Menteri itu mendakwa beliau (Guan Eng) bersikap “double-standards” dalam bantahannya terhadap semakan semula perjanjian tol.

“Saya tidak faham bagaimana saya boleh dikatakan sebagai mengamalkan “double-standards” apabila saya mengambil pendirian yang berprinsip untuk membantah syarikat-syarikat pengendali tol yang selama ini meraut keuntungan yang besar daripada rakyat,” katanya


PENGECUALIAN PAMPASAN TOL ~ SEMAKAN SEMULA TERMA KONSESI

Lebuhraya Sekarang hingga 2015 Struktur tol Semasa Struktur tol baru Tarikh luput semasa konsesi Tarikh luput baru konsesi
NSE Tiada kenaikan 10% setiap tiga tahun 5% pada 2016 and setiap tiga tahun selepas Dec 31, 2038

Dec 31, 2038
Elite Tiada kenaikan 10% setiap tiga tahun May 31, 2030
Linkedua Tiada kenaikan 25% setiap lima tahun Dec 31, 2038
BKE Tiada kenaikan 15% – 25% setiap lima tahun June 27, 2026
Penang Bridge Tiada kenaikan 10% setiap lima tahun Tiada kenaikan Dec 31, 2021

Menurut Guan Eng, semakan semula terma konsesi seperti di atas bukanlah satu keadaan “menang-menang” bagi semua pihak kerana ia hanya satu kemenangan besar bagi syarikat-syarikat pengendali tol sahaja.

Beliau hairan bagaimana menteri berkenaan tetap mendakwa bahawa semakan semula perjanjian tol itu membawa manfaat kepada rakyat melalui pembekuan kenaikan kadar tol, sedangkan kenaikan kadar tol tersebut sebenarnya menyamar di sebalik lanjutan tempoh tol.

“Kesannya mungkin tidak dirasai sekarang, tetapi kesakitannya akan berlanjutan selama 17 tahun bagi Jambatan Pulau Pinang dan 11 tahun bagi BKE,” tambah beliau. – Roketkini.com

2 comments:

Blog 1 Malaysia said...

transformasi besar UMNO

Transformasi Politik Serahkan Keyakinan Rakyat

----------
Usul Penting UMNO - Orang2 Tua Kampung Bodoh Dan Tolol2
----------
"Kehancuran Generasi Baru - Bala besar untuk BN"


PRU Ke-13 - Mohon ramai Adun Dan MP BN 'Mati'

Media BN Media Porno - Wartawan2 BN BODOH dan TOLOL TOLOL

Alat BN - Blogger-blogger BN hanya jadi Anjing..

'Lubuk Emas' Terengganu dikhianati - Generasi muda dan generasi baru Terengganu adalah generasi paling BODOH ( dalam BN ) ...

Penyalahgunaan kuasa, politik wang, akhbar porno, transformasi palsu, penghinaan akar umbi - UNDI BN UNDI HARAM

----------

Kamu jangan ingat kamu akan berkuasa selama2nya..
Kamu jangan ingat kamu akan pandai dan bijak selama2nya..
Kamu jangan ingat kamu akan muda dan sihat selama2nya..

Tidak sama sekali!!

Apabila kamu sudah jadi bodoh, apabila kamu sudah menjadi lemah, apabila kamu tua yang nyanyuk lagi bodoh.... Kami akan ulang kembali ( repeat again - claim 100% ) dan tidak akan yang tertinggal untuk dilunaskan..

Kami berjanji akan lunaskan semuanya.. Janji-janji yang sudah tertanam dihati generasi muda dan generasi muda baru..

Apabila kamu sudah jadi bodoh, apabila kamu sudah menjadi lemah, apabila kamu tua yang nyanyuk lagi bodoh, kami akan menggunakan semua kekuasaan, kepandaian dan kebijaksaan kami untuk mempergunakan dan memperbodohkan kamu sama seperti apa yang kamu lakukan untuk orang2 tua yang nyanyuk bodoh dan tolol2 di kampung..

Tunggu saja hari tua kamu.. Cepat atau lambat, ia tetap terjadi secara jelas lagi nyata...


Ingat!!! Kami berjanji akan lunaskan semuanya.. Janji-janji yang sudah tertanam dihati setiap generasi muda dan generasi muda baru..



p/s: Aku memang ahli UMNO tapi dah tak berminat dan tak hingin langsung nak berjuang utk UMNO, generasi muda mahupun generasi baru ( jangan perasan wahai pemimpin2 BN yang BODOH dan TOLOL )..

--------------
Wartawan2 BN Bodoh, P.ukimak,sial, butoh. b.abi. anjing..
( Anak2 ko pun P.ukimak, sial, anjing macam Ko )..

Pergi Mampus wartawan2 Porno BN..


Babi Betul!

Bodoh. Pukimak. Anak haram. sial. butoh. babi. anjing

Triple fuck atas dahi kau

Pantat mak kau la~

Butuh Pak Hang!

Pegi Mampos La Bodoh!

Bapak Ulamak , Anak Pukimak

Lu blah dr page gua skunk sblom kaki gua melekat kt muke lu~~

Lancau la lu

tidak semua mat rempit jahat!!saya sokong mat rempit

Saya suka berak sambil hisap rokok ~

MaSUk AIr Lah KOU

Sengal~

Reformis Anak Muda said...

UmnoBn ni ckp memang sedap didengar.. pusing-punya pusing... Rakyat jugak dikhianati...