Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Wednesday, November 23, 2011

RAKYAT KELIRU ANTARA TIPU DUIT SENDIRI DENGAN TIPU WANG RAKYAT YANG MANA LEBIH JAHAT

Kita masih ingat bagaimana rakyat Malaysia pernah menipu atau menyeleweng duit mereka sendiri semasa skim beli komputer menggunakan Wang KWSP semasa zaman Mahathir dahulu. Ramai tahu ada rakyat yang seleweng untuk mendapatkan wang tunai untuk kegunaan yang lebih penting untuk kegunaan mereka pada masa itu sehinggakan ada yang gunakan untuk belanja kenduri perkahwinan anak mereka. Kita tidak tolak jika ada yang menipu hanya bertujuan mendapatkan wang untuk sengaja berjoli namuan kebanyakkannya memang terdesak .Teman bukan menyokong rakyat yang menyeleweng tetapi teman nak keadilah perbicaraan dan keadilan undang-undang di mana kerajaan beria-ia nak menjalankan hukuman pada mereka yang menipu wang KWSP yang merupakan wang rakyat yang bekerja dan membenarkan potongan caruman KWSP . Sewajarnya ada undang-undang diwujudkan untuk menjaga keselamatan wang KWSP agar tidak dikeluarkan secara tidak sah walaupun wang itu adalah wang rakyat.
Namun jika dibandingkan dengan kes NFC atau lebih dikenali sebagai kes panas 'Feedlot' yang bernilai RM250 juta memang terang diseleweng apabila diprogram untuk projek lembu tapi ada sebahagian bajet dibelikan Kondo dan belanja umrah sekeluarga?
Rakyat dah faham bahawa RM250juta adalah bukan wang Shahrizat atau wang Noh Omar atau wang DS Najib tetapi wang rakyat. Kenapa bila disuruh buat lain tetapi dibuat lain dan telah ditegur Audit negara tetapai Kerajaan Bn hadapi sambil lewa?
Kenapa bila 22 rakyat ini bila difikirkan dengan lojik mereka (22 orang) ini menipu wang mereka sendiri boleh dibicara , disaman dan ada yang dihukum tetapi seorang/kumpulan yang menipu RM250,000,000 tidak dicop penipu/penyeleweng hanya denga sedikit penjelasan mulut?


Menipu di sini membawa maksud membuat pengeluaran kononnya untuk membiayai perkara yang berkaitan dengan perumahan tetapi menggunakannya untuk tujuan lain.

Dalam isu Scandal ‘Feed The Lord’ pula kita menyaksikan sebanyak RM250 Juta dana dari wang milik rakyat telah disalurkan sebagai ‘Soft Loan’ kepada National Feedlot Corporation (NFC), Syarikat milik Suami dan Anak Shahrizat yang dianugerahkan melalui tender terbuka tapi terhad (Noh Omar kata).

Tujuan dana tersebut disalurkan ialah untuk untuk mengusahakan industri lembu pedaging di Gemas, Negeri Sembilan, untuk membangunkan projek tersebut bagi menampung keperluan daging negara kepada tahap sara diri sebanyak 38 peratus.


22 ahli KWSP didenda tipu pengeluaran

KUALA LUMPUR 22 Nov. - Seramai 22 ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) didapati bersalah dan didenda sepanjang Julai hingga September lepas kerana terlibat dengan penipuan pengeluaran.

Pengurus Besar Perhubungan Awam KWSP, Nik Affendi Jaafar berkata, sejumlah lima saman baru untuk kesalahan yang sama juga telah difailkan di mahkamah dalam suku tahun berkenaan.

Menurut beliau, tindakan yang dikenakan itu merupakan usaha berterusan pihaknya dalam membanteras dan mencegah kegiatan penipuan.

"Sebanyak 22 ahli yang didapati bersalah telah didenda sebanyak RM17,400 oleh mahkamah bagi kesalahan yang melibatkan penipuan pengeluaran perumahan KWSP.

"Salah seorang daripada mereka telah dijatuhi hukuman penjara, manakala 16 lagi berkemungkinan dipenjarakan sehingga enam bulan sekiranya mereka gagal membayar denda tersebut.

"Adalah menjadi keutamaan kami untuk memastikan simpanan ahli terus dilindungi termasuk mengambil tindakan undang-undang terhadap ahli yang didapati bersalah mengeluarkan simpanan persaraan mereka secara tidak sah," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Di bawah Seksyen 59, Akta KWSP 1991, ahli yang didapati bersalah melakukan penipuan atau cubaan menipu pengeluaran boleh dikenakan hukuman penjara maksimum tiga tahun atau denda RM10,000 atau kedua-duanya sekali.

Nik Affendi berkata, mereka yang disabitkan kesalahan tetapi memulangkan wang yang dikeluarkan dalam tempoh enam bulan dari tarikh sabitan hanya akan dibenarkan memohon di bawah pengeluaran yang sama dalam tempoh dua tahun dari tarikh wang tersebut dipulangkan.

Bagaimanapun, kata beliau, bagi ahli yang tidak memulangkan wang atau berbuat demikian selepas tempoh enam bulan dari tarikh sabitan, maka mereka akan hilang hak bagi membuat pengeluaran yang sama untuk selama-lamanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, penipuan pengeluaran turut membabitkan penyerahan dokumen palsu oleh ahli bagi mendapatkan kelulusan permohonan pengeluaran simpanan KWSP mereka.

Justeru itu, katanya, setiap permohonan pengeluaran dan dokumen sokongan yang diterima oleh pihaknya akan disemak secara terperinci dan dirujuk dengan pihak berkaitan untuk menentukan kesahihannya.

"Sistem KWSP berkemampuan mengesan ahli yang telah membuat penipuan walaupun selepas pengeluaran dibuat.

"Pegawai KWSP juga dari semasa ke semasa dilengkapkan dengan maklumat terkini berkaitan kes penipuan terutama modus operandi yang digunakan oleh ahli atau sindiket terbabit," katanya.

No comments: