Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Saturday, November 12, 2011

BEKAS TENTERA MALAYSIA KATA TUNGGU LIMA SIAPA YANG KENA !

...........
3. Kali ini saya hendak menyentuh tentang pembatalan pembelian pesawat-pesawat baru oleh kerajaan yang dibuat sebelum ini sehingga menyebabkan ramai peminat ketenteraan terlayu dan berasa kecewa.

4. TUNGGUUUU !!! Jangan cepat melatah kerana perbincangan mengenai siapa bakal menjadi juara di antara Superhornet, Typhoon dan Rafale belum boleh dihentikan pada masa sekarang.

5. Jangkaan saya termasuk sedikit maklumat dari sumber industri dan kenalan terapat memberi perkhabaran bahawa pembatalan tersebut ada kaitan dengan Pilihan Raya Umum (PRU 13).

6. Jika kita lihat kepada sejarah pembelian helikopter Eurocopter EC725, bekas Perdana Menteri Tun Seri Abdullah Ahmad Badawi sendiri pernah
membatalkan hasrat kerajaan untuk membuat pengumuman pembelian helikopter kerana ketika itu tarikh untuk PRU 12 sudah terlalu hampir.

7. Sebaik sahaja PRU 12 selesai, hasrat itu kemudian dijelaskan semula dan tanpa mengambil masa yang panjang, surat LOA helikopter itu pun
ditandatangani.

8. Perdana Menteri sekarang iaitu Datuk Seri Najib Tun Razak sudah belajar banyak kesilapan dan kalau boleh sudah pasti tidak mahu sebarang isu panas yang melibatkan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dijadikan senjata oleh pembangkang.

9.Firasat saya, PRU 13 akan dibuat di antara bulan Feb hingga Mac tahun depan selepas tarikh 11.11.2011 berlalu tanpa sebarang pengumuman pembubaran parlimen (spekulasi orang politik).

10.kalau keadaan mengizinkan ( kalau BN menang), saya rasa pengumuman pesawat baru akan dibuat mulai pertengahan tahun 2012.

11.Jika surat LOA ditandatangani pada tahun depan, kita akan melihat pesawat baru memasuki inventori Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM)
selewat-lewatnya pada 2015-2016.

12.Walaupun sebelum ini Panglima TUDM Tan Sri Azizan Ariffin ada menjelaskan bahawa Mig 29 akan kekal dipakai sehingga tahun 2025 tetapi saya rasa keadaan ini tidak mungkin berlaku malah saya yakin bahawa Mig akan disarakan lebih awal lagi.

13.Sekarang ini pun kerajaan menanggung kos yang sangat besar untuk memastikan Mig 29 yang sudah pun berusia lebih kurang 16 tahun
(1995-2011) itu terbang menjaga angkasa raya pertiwi.

14.Jika Mig 29 dikekalkan sehingga 2025, maknanya jet pejuang tersebut akan berusia 30 tahun sebelum disarakan.

15.Dengan jumlah yang sedikit iaitu lebih kurang 14 buah sahaja, sungguh tidak berbaloi kerajaan melaksanakan projek upgrade kepada pesawat ini.

KES F-5E

16.Jika kita melihat kepada sejarah pesawat pemintas F-5E yang dibeli pada tahun 1975, kerajaan tidak mengambil masa yang lama untuk mengeluarkan pesawat itu dari perkhidmatan TUDM sekitar tahun 1990an, iaitu tidak sampai 20 tahun pun usia pesawat F-5E.

17.Itu pesawat buatan Amerika Syarikat (yang terbukti lebih bagus dan berkualiti), kalau pesawat buatan Russia yang sekarang ini pun menyebabkan TUDM “Pening Kepala”, saya rasa tidak mungkin kita lihat Mig ini kekal sampai tahun 2025, dah jadi besi buruk, masa itu.

18.Memang F-5E ada menjalani proses naik taraf dan dijalankan oleh sebuah syarikat dari luar negara kalau tidak silap saya, bagaimanapun status kemampuan pesawat itu selepas dinaik taraf tidak pernah dibincangkan pun.

19.Syarikat yang mendapat projek naik taraf tersebut pun dipertikaikan dan hampir mencetuskan satu lagi skandal apabila syarikat terbabit
sebenarnya tidak pernah ada pengalaman pun untuk projek naik taraf pesawat pejuang.

20.Saya sendiri tertanya-tanya apa sudah jadi dengan pesawat F-5E kita, berapa banyak yang diupgrade dan dikekalkan? Kalau benar sudah diupgrade, bagaimana dengan statusnya hari ini?

LIMA 2011

21.Saya akan berada di pameran LIMA di Langkawi pada 4 hingga 11 Dis ini (LIMA 6 hingga 10), selepas bertahun saya tidak pergi LIMA, akhirnya kali ini saya bertugas kembali di pameran pertahanan yang terulung itu.

22.Apa pun spekulasi mengenai perolehan jet pejuang baru, mungkin kita akan mendapat tanda-tandanya di LIMA.

http://militaryofmalaysia.net/2011/11/keputusan-beli-jet-pejuang-selepas-mac-tahun-2012/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=keputusan-beli-jet-pejuang-selepas-mac-tahun-2012

No comments: