Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Sunday, August 28, 2011

TERBUKTI KERAJAAN BARU BOLEH TURUNKAN HARGA MINYAK !

THAILAND KERAJAAN BARU: HARGA MINYAK TURUN
pemotongan harga bahan api

Pemilik kenderaan berduyun-duyun MENGISI stesen SEBAGAI KOS PUMP memotong OLEH UP 8 baht PER Liter

sumber Berita: Bangkok post online

Stesen-stesen minyak dipenuhi dengan pemilik kenderaan beratur untuk membeli petrol yang murah semalam sebagai harga runcit yang baru, yang telah dipotong oleh 3-8 baht seliter, bermula.


ISI HER UP: Seorang kakitangan stesen minyak PTT Phetkasem Road refuels kereta semalam selepas potongan harga runcit bagi 95 dan 91 petrol oktana yang berkuat kuasa.

Pengguna mengalu-alukan langkah itu, berkata ia akan membantu meringankan kos sara hidup yang meningkat tetapi mengingatkan mereka bimbang ia hanya akan bersifat sementara.

Lain-lain menggesa kerajaan juga mahal untuk memotong harga gas sebagai kejatuhan mendadak dalam 91 dan 95 harga petrol oktana telah menyebabkan pemandu yang bertukar dari bahan api alternatif hijau kepada petrol premium.

Worawit Chotiwannaporn, seorang ahli perniagaan yang berusia 35 tahun, berkata beliau biasanya menggunakan gas tetapi 91 petrol telah menurun kepada hampir harga yang sama seperti gas, beliau telah memutuskan untuk bertukar-tukar.

"Kerajaan harus memotong harga gas LPG terlalu mahal kerana bahan api adalah lebih mesra alam," katanya semalam.

Encik Worawit berkata beliau menyokong potong ukuran harga minyak kerajaan Yingluck Shinawatra. Walau bagaimanapun, beliau bimbang ia boleh merosakkan promosi usaha penjimatan tenaga dan alternatif tenaga kerajaan sebelumnya.

Jawatankuasa Dasar Tenaga Negara, yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Yingluck, pada hari Jumaat yang diluluskan pengurangan caruman oleh kilang penapis kepada Kumpulan Wang Minyak Negeri oleh tiga baht seliter bagi diesel, 7,17 baht bagi petrol oktana 91 dan 8,02 baht bagi petrol oktana 95.

Ini memandu menurunkan harga runcit bahan api kepada 26,99 baht / liter untuk diesel, 34,77 petrol untuk 91 dan 39,54 untuk 95 petrol.

Kakitangan di stesen minyak pada Soi Bangkok Sukhumvit 105 berkata bilangan pelanggan dua kali ganda semalam, dengan pembekal lain di seluruh bandar dan di seluruh negara melaporkan kenaikan yang serupa.

Chuang sukka, penjual kopi yang mendorong diesel trak pikap, mengalu-alukan langkah itu, berkata ia akan membantu meringankan beban kewangan kepada golongan berpendapatan rendah.

Bagaimanapun, beliau tidak fikir petrol yang lebih murah akan menurunkan harga barangan pengguna yang lain sebagai rancangan kerajaan untuk meningkatkan gaji minimum boleh membawa kepada kos pengeluaran yang semakin meningkat.

Pemandu teksi Piamseree Sansukborkhum, 49, berkata beliau dan rakan-rakannya tidak mendapat manfaat daripada memotong harga kerana kebanyakan mereka menggunakan gas asli.

Beliau berkata harga LGP ​​dan NGV juga perlu dikurangkan untuk membantu pemandu teksi, sambil menambah bahawa Cik Yingluck harus datang dengan langkah-langkah lain untuk menangani kos sara hidup yang semakin meningkat.

A motosikal pemandu teksi yang memberi nama pena sebagai Meng berkata potongan adalah bukti bahawa Pheu Thai yang diketuai kerajaan serius untuk membantu akar umbi orang, sebagai motosikal mempunyai peratusan besar pengguna petrol premium.

Tambang pengangkutan awam dijangka menurun berikutan pemotongan harga minyak, tetapi pengusaha kenderaan bahan bakar gas asli, seperti bas operasi swasta di Bangkok, menegaskan mereka tidak akan menurunkan tambang mereka.

Pengendali bot Saen Sab semalam mengumumkan pengurangan satu baht untuk tambang bot bagi setiap seksyen perjalanan. Feri Chao Phraya juga memotong harga tiket sebanyak 50 satang di beberapa pangkalan.

Walau bagaimanapun, bot pembekal Chao Phraya Express dan pengusaha bas antara-wilayah belum menurunkan tambang, berkata perbincangan lanjut adalah diperlukan.

Suchinda Cherdchai, Presiden Persatuan Pengusaha Bas Antara wilayah, berkata persatuan itu tidak mempunyai rancangan untuk mengurangkan tambang.

"Kita tidak akan mengurangkan tambang kerana kita mempunyai harga minyak yang dipikul semakin meningkat untuk masa yang lama," katanya.

"Kementerian Pengangkutan tidak membenarkan kita untuk menaikkan tambang walaupun harga minyak terus meningkat pada tahun-tahun kebelakangan ini."

Tenaga Menteri Pichai Naripthaphan semalam berkata kerajaan akan memberi pampasan kepada stesen-stesen minyak bagi kerugian yang ditanggung dari slash harga pam.

Pegawai-pegawai telah dihantar kepada 18,000 stesen-stesen minyak di seluruh negara untuk menyemak jumlah stok petrol sebelum harga baru berkuatkuasa, Encik Pichai berkata, sambil menambah bahawa kerajaan telah memperuntukkan kira-kira 3 bilion baht untuk memberi pampasan kepada operator pam.

Viraphol Jirapraditkul, Ketua Pengarah Jabatan Perniagaan Tenaga, semalam berkata agensi itu membincangkan cara-cara untuk mengurangkan harga gasohol.

Dua langkah-langkah yang berpotensi termasuk mengurangkan cukai eksais untuk gas atau meningkatkan subsidi untuk gas dengan menggunakan wang daripada Kumpulan Wang Minyak.

Walau bagaimanapun, mereka boleh menyebabkan kesan negatif mengenai dana itu, yang sudah hilang 6,16 bilion baht dalam pendapatan bulanan daripada langkah pemotongan harga petrol.


1 comment:

Ringgo said...

depa buleh takkan kita tak buleh ..