Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Saturday, July 16, 2011

BELIAU BUKAN SOKONG SAJA TAPI SERTAI PERHIMPUNAN BERSIH


Satu-satunya anak Tun Mahathir yang tidak bersengkokol dengan adiknya YB Mukhriz dan bekas PM Malaysia yang membantah BERSIH.
Marina Mahathir antara bukti yang menjelaskan Perhimpunan Bersih adalah perhimpunan rakyat yang ingin meluahkan perasaan yang terbuku yang tidak dilayan dengan baik oleh pemerintah dan Suruhanjaya yang hanya seperti orang suruhan.


Beliau juga adalah saksi BN yang ada menulis dalam pengalamannya semasa melalui Hospital Tung Shin yang diserang dengan bom asap dan siraman air asid.

Marina Mahathir, eldest daughter of former premier Dr Mahathir Mohamad,i
is convinced that the government had handled last Saturday's Bersih 2.0 rally “extremely badly”.

“Many leaders, both in the public and private sectors, are saying the government could have avoided the Bersih 2.0 (fallout) by not making such a big issue out of it,” said Marina.

“The government could have simply dealt with it in a different way as the issue at hand is not that controversial. If you ask anyone, 'do you want free and fair elections?', the logical answer is 'yes' - no matter what side you are on.

“The government should have said, 'we are for it too'.”

According to Marina, the government was in such an aggressive defensive mode over the Bersih movement that it made many Malaysians, including those who sat on the fence, angry.

On July 9, Marina participated in the Bersih 2.0 protest with her daughter and friends.

They started from near Jalan Pudu (Berjaya Times Square) and walked along Jalan Hang Jebat (formerly Davidson Road) in front of Stadium Negara towards the Olympics Council of Malaysia building where she encountered other friends.

“Apparently at one point, the cops had chased (the protesters) even though there was no reason to catch them and hauled them off.

“But later, we could sit and wait by the curb without anyone disturbing us. Jalan Hang Jebat and the small road that led up to Stadium Merdeka stayed pretty quiet.”

Did she tell her dad?

Marina also ticked off Prime Minister Najib Razak for his personal attack against Bersih leader Ambiga Sreenevasan.

“People thought 'how could you stoop so low',” she continued.

“And when they started arresting people wearing yellow T-shirts and put (Sungai Siput MP) Dr (D) Jeyakumar in jail - he is such a good person and has done a lot of good service - people got more angry. It is not fair to accuse him of being a communist.

“I think a lot of ordinary people decided that this is it. This is it and this is not fair, and we are going to out there and participate in the Bersih 2.0 rally.

“There are so many accounts of the aunty types who would not ever do anything or something radical in their life or never march, and these people decided to go, even those from outside Kuala Lumpur,” added Marina, who said she was at the Bersih rally for more than three hours.

When asked if she had talked to her father about the Bersih 2.0 campaign for electoral reforms, she categorically said, “No”.

Why?

“Because we are both extremely busy people and I cannot even keep up with him. On July 9, he was actually on a flight outside the country,” Marina explained.

“So I didn't tell him that I was marching. (But) we discuss all these things. He has his views, and we have respect for each other's views and that's it.”

Malaysiakini


KUALA LUMPUR – Penglibatan anak bekas Perdana Menteri, Datin Marina Mahathir dalam perhimpunan Bersih 2.0 diyakini hanya disebabkan pendiriannya mahu melihat negara mengamalkan sistem demokrasi lebih telus dan terbuka, kata adiknya, Datuk Mukhriz yang juga seorang anggota kerajaan.

Mukhriz berkata, meskipun bapa mereka, Tun Dr Mahathir bekas pemimpin nombor satu Barisan Nasional (BN) manakala beliau sendiri timbalan menteri, setiap individu ada pendirian dan cara berfikirnya tersendiri.

“Saya tidak nampak beliau sokong pembangkang melainkan hanya untuk melihat sistem pilihan raya kita yang lebih telus, itu saja. Saya juga tidak dengar beliau ada melaung reformasi atau seumpamanya,” katanya.

Sebagai wakil kerajaan Barisan Nasional (BN) pula, kata Muhriz, beliau akan sentiasa memihak kepada pendirian BN.

Mengenai Bersih 2.0, Mukhriz berkata, adalah lebih sesuai lapan tuntutan pihak berkenaan dibincangkan secara terbuka di Parlimen.

“Kita ada saluran untuk berbincang. Wakil pembangkang pun ramai di Parlimen, jadi lebih baik perkara itu dibawa berbincang. Itu platform terbaik untuk kita mengubah atau menambah baik amalan demokrasi di negara kita, bukan dengan cara demonstrasi jalanan yang menyusahkan banyak pihak,” katanya.

Mukhriz yang juga Timbalan Menteri Perda?gangan Antarabangsa dan Industri berkata, apa yang dilakukan pihak berkenaan hanya menimbulkan konflik sekali gus menjejaskan pelaburan dan ekonomi negara.

1 comment:

zul_neem said...

assalamualaikum


Kerajaan barisan nasional sewajibnya mengambil iktibar perihal peribahasa melayu iaitu Bagai anjing menyalak bukit-yakni tidak memberi respon yang baik keatas permintaan orang.Isu-isu mengenai SPR telah banyak dipertengahkan dan beberapa siri penghantaran memorendum oleh parti-parti pembangkang umpama PAS kepada SPR tapi buat-buat pekak badak oleh mereka.Didalm parlimen acap kali dibangkitkan tentang SPR dan perjalanannya tapi ambil tindakan macam melepas batuk ditangga.Yang terbaru 9 july demostrasi oleh rakyat aanjuran BERSIH dan disokong oleh parti pembangkang(PAKATAN RAKYAT) tapi dilayan macam kucing kurap.Jadi macam mana ini nak dikatakan kepada kerajaan Barisan Nasional ini.Jawpannya ialah rakyat sendirilah yang boleh jawab dan tindakan susulan yang perlu diambil oleh mereka keatas kerajaan Barisan Nasional ini.Walaumacam mana pun l said again to you marina you are wounderful women and l like with your story.