Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Thursday, April 7, 2011

KES DAH 17 BULAN , APA DAH JADI PADA ANAK JOHN TIMBAN !

Pegawai SPRM ditegur

Penolong Penguasa Kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) cawangan Sarawak, Raymond Nion Anak John Timban ditegur oleh Pengerusi Suruhanjaya Siasatan Kematian Teoh Beng Hock, Tan Sri James Foong Cheng Yuen kerana tidak memberikan jawapan yang konsisten ketika disoal oleh peguam Majlis Peguam.

Beliau menyifatkan tindakan pegawai SPRM itu tidak munasabah dan tidak boleh diterima akal kerana sebagai pegawai, mereka seharusnya lebih peka dalam apa jua keadaan yang berlaku di persekitaran mereka.

"Kamu sudah lama bekerja di SPRM, tetapi apabila disoal tentang sesuatu perkara, semuanya kamu tidak tahu... kamu merupakan pegawai yang berpengalaman dan mustahil kamu tidak ingat apa yang berlaku di pejabat SPRM pada malam 15 Julai 2009 hingga pukul 6 pagi, keesokannya sedangkan kamu berada di pejabat pada waktu itu," katanya.

Foong, yang juga Hakim Mahkamah Persekutuan berkata berdasarkan keterangan Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM (Operasi) Datuk Mohd Shukri Abdull pada prosiding lalu, banyak ditekankan mengenai imej dan membaik pulih SPRM di mata masyarakat.

Namun, katanya, bagaimana suruhanjaya ingin membantu membaik pulih SPRM, sekiranya pegawainya sendiri tidak membantu suruhanjaya.

Foong berkata pada pandangan beliau dan anggota suruhanjaya yang lain, Raymond mengetahui banyak perkara mengenai apa yang berlaku ketika itu tetapi beliau (Raymond) menyembunyikannya.

"Kamu perlu cakap betul-betul kerana semua ini untuk kebaikan SPRM.. .petang ini kami menerima maklumat bahawa satu lagi saksi atau suspek SPRM mati di bangunan SPRM, Wilayah Persekutuan dan kami berbincang mengenai perkara itu," katanya.

Raymond, yang juga saksi ke-30 suruhanjaya itu hanya mendiamkan diri dan ketika ditanya Foong sama ada beliau (Raymond) mengetahui mengenai kejadian tersebut, Raymond berkata:"Saya tahu mengenai perkara itu".

Selepas itu, Foong menangguhkan prosiding yang bermula pada pukul 2.45 petang itu, kira-kira 15 minit sebelum prosiding disambung semula pada pukul 4.15 petang.

Terdahulu, ketika disoal oleh Edmund Bond dari Majlis Peguam adakah Raymond Nion dapat mengenal pasti orang yang masuk ke dalam bilik kosong berhadapan bilik beliau, Raymond Nion berkata:"Saya perasan ada orang masuk ke bilik itu tetapi saya tidak pasti siapa".

Raymond Nion, yang sebelum ini bertugas di SPRM Selangor, menjelaskan beliau hanya nampak sepintas lalu ada dua orang lelaki masuk ke bilik kosong itu.

Ketika diminta oleh Bond untuk memberikan gambaran mengenai tubuh badan kedua-dua lelaki yang masuk ke dalam bilik itu, Raymond Nion berkata:"Saya hanya tahu seorang adalah berbangsa Melayu dan seorang berbangsa Cina namun saya tidak ingat pakaian yang dipakai oleh mereka.

"Saya tidak perhatikan betul-betul semasa mereka lalu kerana ketika itu saya sedang membaca dokumen bagi satu kes mahkamah yang akan dibicarakan keesokannya (16 Julai 2009)," katanya.

Teoh, 30, ditemui mati pada 16 Julai 2009 di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor selepas memberi kenyataan di pejabat SPRM di tingkat 14 bangunan itu.

Selain Foong, suruhanjaya itu turut dianggotai bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman, bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk T.S.Nathan, Dekan Fakulti Perubatan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya,

Profesor Dr Mohamed Hatta Shaharom dan Pakar Perunding Patologi Forensik Hospital Pulau Pinang Datuk Dr Bhupinder Singh.

Prosiding disambung Isnin ini. - Bernama

No comments: