Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Thursday, April 28, 2011

DAFTAR PEMILIH SPR NAFI ALAMAT PENGUNDI SEBENAR !

SPR pamer Rang Daftar Pemilih tambahan mulai hari ini ?

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mempamer Rang Daftar Pemilih tambahan bagi suku pertama tahun 2011 untuk semakan orang ramai mulai esok hingga 4 Mei.
Seminggu jer ! Apa yang kita boleh buat ! Bagilah 2 minggu sekurang-kurangnya untuk rakyat semak.
Apa yang perlu kita semak ?
1. Nama pengundi baru - pastikan kita buat kaji selidik kewujudan pengundi itu dan rumah yang diduduki melalui alamat dalam daftar pemilih. Biasanya memang sukar kerana penggunaan lokaliti.
2. Nama pengundi yang bertukar tempat mengundi - Kita perlu ada pengkalan data seluruh Malaysia bagi mengesan duplikasi no kad pengenalan yang sama. Biasanya kalau guna pengkalan data setakat satu negeri , sukar mengesan orang yang sama wujud lagi di tempat yang lain.
3. Nama pengundi yang telah meninggal dunia atau mati. Sewajarnya kita semak benarkah penama sudah mati atau meninggal dunia? Pastikan periksa data induk lagi sekali agar kita dapat kesahihan rekod simati telah dibuang selepas Daftar Pemilih ini telah diterima kelak.


Yang rakyat geram dan fakta menyusahkan ialah penggunaan lokaliti . SPR menggunakan lokaliti jadi pengganti alamat. Contoh pengundi pengundi di taman rumah semi-detached tetapi lokalitinya bersama perumahan pangsapuri. Biasanya no. rumah akan bertindan atau sama padahal rumah berlainan taman dan jenis rumah. Ini dikatakan sengaja dibuat begitu agar lawan Barisan Nasional sukar mengesan pengundi semasa hari pengundian semasa pilihan raya.
Kadang kala ada kes pelabagai bangsa dan berlainan agama menggunakan lokaliti yang sama.
Dan ada juga kes di mana alamat pengundi memang tidak wujud apabila dibuat pemeriksaan.

No comments: