Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Wednesday, February 23, 2011

TOL AKHIRNYA JADIKAN BELIAU TOLOL

Astagfirullah ! Bila Tun Mahathir kata tanpa tol rakyat akan lebih miskin dan kurang maju? Benarkah akan berlaku begitu. Tidakkah Malaysia sebenarnya lebih kaya dari negara Brunei yang hanya mempunyai minyak . Malaysia mempunyai lebih hasil seperti petrolium, sawit, industri eletronik , getah dan banyak lagi, cuma PENGURUSAN YANG TIDAK BETUL menjadikan Malaysia terlalu bergantung kepada PETRONAS dan PLUS.


Negara akan sengsara tanpa Tol - Mahathir
KUALA LUMPUR - Gagasan menjadikan lebuh raya milik negara bukan sahaja merupakan keputusan perniagaan yang tidak bijak malah akan menjadi beban kewangan kepada kerajaan, yang boleh mengakibatkan negara menjadi lebih miskin dan kurang maju.

Bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, tindakan itu bukan sahaja melibatkan kos mengambil alih lebuh raya dibiayai melalui wang rakyat, Malah perbelanjaan untuk menyenggara lebuh raya akan juga dibiayai melalui dana disatukan.

“Oleh kerana tiada tol akan dikenakan, kerajaan tidak akan mendapat wang daripadanya dan juga tiada cukai dipungut daripada syarikat swasta yang mengendalikan operasi jalan raya kerana mereka tidak akan ada sumber pendapatan.


“Saya rasa kualiti lebuh raya juga akan merosot (lama kelamaan),” katanya sebagai mengulas saranan agar tol dihapuskan dan kerajaan mengambil alih operasi lebuh raya di Malaysia.

"Dengan memiliknegarakan lebuh raya, kerajaan juga perlu membayar upah kepada pekerja untuk menyenggara jalan raya.

“Kerajaan tidak akan meraih apa-apa daripada langkah menjadikan prasarana ini milik negara, malah dana disatukannya akan terus menguncup,” katanya dalam ucapan pembukaannya pada Kongres Dunia Pertama dan Pameran Pengurusan Aset Prasarana, di sini, semalam.

Menurutnya, sebagai satu tindak balas saiklik, perkhidmatan dan projek lain akan terjejas disebabkan pengurangan pembiayaan kerana wang yang ada disalurkan kepada pengendalian dan penyenggaraan lebuh raya ini yang tinggi kosnya,

"Pendek kata, kerajaan akan kekurangan wang untuk dibelanjakan bagi pembangunan lain, yang bererti pertumbuhan negara ini akan menjadi lembap dan rakyat akan menjadi lebih miskin.

“Rakyat juga perlu menurunkan mutu kehidupan. Kita boleh lupakan Wawasan 2020 serta cita-cita untuk menjadi ekonomi berpendapatan tinggi serta kekal sebagai negara dunia ketiga,” katanya.

Mahathir berkata, sama ada sesebuah negara itu ada sumber alam atau tidak, kemahiran pengurusan kerajaanlah yang menentukan prestasi negara itu.

"Rakyat juga mesti memahami secukupnya tentang perjalanan ekonomi dan bahawa kerajaan bukanlah pertubuhan amal dan mempunyai amat banyak wang yang boleh dibelanjakan tanpa had.

“Jika sesebuah kerajaan itu memilih untuk menjadi popular dan mengetepikan perkara-perkara penting tentang pengurusan yang baik, terutamanya pengurusan prasarana, kita tidak harus hairan jika negara itu gagal berkembang,” katanya.


Bernama

2 comments:

Anonymous said...

Mamak Kutty ni makin banyak bercakap makin jatuh merudum harga batang tubuh dia. Lebih baik duk diam2.Lupakan dunia ingatkan akhirat. Hari dah senja. Tak puas2 nak bercakap. Cukuplah tu

Anonymous said...

Mahathir kalau cakap macam tu bermakna DIA ADA SHARE DALAM SYARIKAT TOL DI MALAYSIA, mestilah syarikat2 tol tu buat aduan suruh dia mahathir tu bercakap