Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Thursday, December 2, 2010

ANTARA SAGA DAN ETIOS, MANA HARGA METOS ?


Toyota Etios. Kereta Mampu Milik .
Toyota baru melancarkan kereta termurahnya di India. Toyota Etios. Dan tentunya kita mahukan kemurahan kereta tersebut kekal jika ia memasuki pasaran tanahair! Soalnya bolehkah ia masuk? Jika masuk, apakah ia semurah itu? Maka untuk Malaysia, Toyota boleh buang terma 'mampu-milik' tersebut.

Kereta sedan yang murah ini dijual mulai dari 496,000 - 686,500 rupee atau sekitar RM34,480 hingga RM47,730 ! Lebih kurang harga SAGA! 1.5 cc lagie tak macam SAGA 1.3 harga RM30K juger.Belum lagi lain-lain tambahan.

Toyota menyediakan 6 pilihan warna iaitu Harmony Beige, Vermillion Red, Serene Bluish Silver, Symphony Silver, putih dan hitam seperti seperti yang dipetik dari web rasmi Toyota,hari ini, Khamis 2 Dis 2010.

Etios berkuasa enjin 1.5 liter mampu menjana sehingga 80 kuasa kuda. Toyota juga merancang untuk melancarkan Etios versi hatchback. Toyota berjanji akan mula memasarkannya pada April 2011.

Dengan design yang menarik, Etios dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan seperti ABS, EBD dan SRS airbag (untuk pemandu dan penumpang).

Berat kereta tersebut hanya 890 kg. Maka ia akan menggunakan bahan bakar efisien untuk pemanduan dalam bandar.

Proses memajukan Toyota Etios yang memakan masa 5 tahun dan telah diuji 200,000 km dengan melibatkan jurutera India. Sebelum ini, Toyota sudah mempamerkan versi prototype Etios di India Motor Show awal tahun ini.

Peroalannya bila kereta ini masuk Malaysia? Siapa pula syarikat yang dapat permit import. Bolehkan dijual di Malaysia dengan harga SAGA? Tentu tidak.

No comments: