Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Tuesday, September 7, 2010

NAUZUBILLAH HIMINZALIK ! LEMAHNYA PEMERINTAH ISLAM MALAYSIA

Permohonan Murtad Rashidah Moideen
DALAM MAHKAMAH TINGGI SYARIAH DI SEREMBAN
DALAM NEGERI SEMBILAN DARUL KHUSUS
KES MAL BIL. 05100-043-0065-2007

DALAM PERKARA PERMOHONAN PERISYTIHARAN KELUAR ISLAM RASHIDAH BT MOIDEEN

Undang-Undang Pentadbiran - Permohonan perisytiharan meninggalkan agama Islam – sama ada mematuhi kehendak seksyen 119 Enakmen pentadbbiran Agama Islam – Mahkamah yang berbidangkuasa mendengar permohonan perisytiharan meninggalkan agama Islam – Perlembagaan Persekutuan Perkara 121 (1A) – sek 61 Eankeman Pentadbiran Agama Islam (Negeri Sembilan ) 2003 - Sama ada sek 119 membenarkan orang Islam untuk murtad - pematuhan kepada sek. 119 tidaklah menjadikan seseorang boleh diisytiharkan keluar Islam secara otomatik – Sama ada mahkamah perlu merujuk kepada Hukum Syarak - Sama ada Keluar Islam terjumlah di bawah Hukum Syarak - Sama ada tidak mengamalkan ajaran Islam menjadikan seseorang terkeluar dari Agama Islam – Maksud tiada paksaan dalam agama


FAKTA KES
Dalam kes ini, Pemohon Rashidah binti Moideen, berumur 23 tahun sewaktu kes ini mula didengar pada 20hb Mac 2007 (kini berusia dalam lingkungan 26 tahun). Pemohon menetap di No 416, Jalan Mawar 18, Taman PD Utama, 71000 Port Dickson, Negeri Sembilan dan bekerja sebagai ‘purchasing exporditer’ di Cebot Malaysia Sdn Bhd, iaitu sebuah syarikat membuat ‘carbon lab’. Pemohon lahir pada 4hb Januari 1984 di Hospital Daerah Port Dickson, Negeri Sembilan sebagai seorang yang Islam. Bapa Pemohon, Moideen a/l Mohamad dan ibunya bernama Patimah binti Abdul Kareem, kedua-duanya adalah penganut agama Islam. Pemohon adalah anak kedua dari dua beradik dan menamatkan pelajaran peringkat menengah di sekolah Tinggi Port Dickson sehingga tingkatan lima pada tahun 2001, sebelum menyambung pelajaran di Kolej Cosmopoint Seremban dari tahun 2003 sehingga tahun 2005 dalam jurusan Diploma Teknologi Maklumat.

Pemohon mula bekerja sekitar tahun 2005 di bahagian perhotelan dengan Bayu Beach Resort sebelum berpindah ke Tiara Beach Resort sehingga tahun 2006 dan berkhidmat sebagi Pembantu Tadbir (Office Assistant). Pemohon mula bertugas di tempat kerja sekarang iaitu Cebot Malaysia Sdn Bhd dari tahun 2006 sehingga kini.

Menurut Pemohon, sejak dari kecil lagi dia tidak pernah mengamalkan ajaran Islam. Pemohon juga menyatakan keturunaannya juga adalah berasal dari agama Hindu di mana neneknya juga adalah beragama Hindu. Selain dari tidak pernah mengamalkan ajaran Islam, beliau juga sering bersembahyang di kuil Hindu sejak kecil lagi. Bagi tujuan tersebut, Pemohon telah memfailkan permohonan bagi mengisytiharkan dirinya keluar dari agama Islam pada 21hb Februari 2007 dengan disokong oleh affidavit.

Pemohon juga menyatakan dia sudah terpisah dengan keluarganya dan tidak lagi tinggal bersama dengan mereka sejak tahun 2007. Pemohon tidak tahu di mana tempat tinggal kedua orang tuanya.

Diputuskan

Selepas mempertimbangkan permohonan Pemohon dan setelah meneliti keterangan dan hujah-hujah yang dikemukakan, mahkamah ini berpuashati bahawa pemohon untuk mendapatkan perisytiharan keluar dari Agama Islam adalah tidak disabitkan.

MAKA ADALAH DIPERINTAHKAN BAHAWA permohonan Pemohon untuk mengisytiharkan dirinya meninggalkan agama Islam adalah ditolak.
Butiran lanjut di blog ini
http://snakelidi.blogspot.com/2010/08/permohonan-murtad-rashidah-moideen.html

No comments: