Kenapa dinamakan Blogspot Ulama Pewaris Nabi ? Blog ini telah diaktifkan sejak tahun 2008 dengan berlatarbelakang memberi info tentang Islam dan politik. Blog ini sentiasa berterusan memperjuangkan memberi, menwar, memapar maklumat/info/penerangan ISLAM & politik namun Ulama Pewaris Nabi adalah menjadi idola dan perlu dijadikan ikutan dan juga sebagai sempadan kebaikan yang akan menahan atau membatas kejahatan agar tidak berterusan dan disedarkan sehingga akhirnya kebaikan akan menguasai keadaan.Nama blog ini tidak mencerminkan blogernya seorang Ulama tetapi sedang berusaha dan bercita-cita ke arah itu.Amin

pasbs2

pasbs2

pasbs baner

pasbs baner

Wednesday, June 23, 2010

PADAH BILA BLOGGER UMNO DEDAH

PENDEDAHAN PANAS! KISAH BENAR DISEBALIK KERUGIAN SILTERRA MALAYSIA SDN BHD!
Syarikat ini diilhamkan oleh Tun Dr Mahathir! Syarikat ini dipanggil dengan nama Silterra Malaysia Sdn Bhd. Syarikat ini mengeluarkan cip-cip semikonduktor yang dipasarkan seluruh dunia!

Syarikat ini sebenarnya adalah sebuah syarikat yang bersaing di persada antarabangsa tanpa sebarang perlindungan dari kerajaan! Syarikat ini dimiliki oleh Khazanah Nasional sebanyak 85% dan selebihnya oleh pelabur asing.

Pada mulanya Silterra ini berkembang maju tetapi bila tibanya PM ke 5 iaitu Tun Dol Bodohwi, maka bermulalah nasib malang syarikat ini. Khazanah di bawah En(Tan Sri) Azman Mokhtar telah melantik sahabat baik dia iaitu En Jalaluddin Mohd Jarjis sebagai Pengerusi Syarikat sekitar tahun 2004.

Yang menjadi persoalannya semasa perlantikan ini, Azman Mokhtar telah melantik seorang yang tidak ada pengalaman dalam industri semikonduktor, tak cukup dengan tu semua syarikat milik Jalaluddin terlungkup dek kerana kerakusan beliau, contohnya Encipta Sdn Bhd. Atas kapasiti apa dia dilantik sebagai Pengerusi ya?

En Jalaluddin ni pulak cukup gemar hidup secara mewah, contohnya dia suka BREAKFAST di Carcosa Seri Negara tiap-tiap hari! Bil Petrol dia sahaja sudah boleh mencecah lebih dari RM4000 sebulan, padahal dia tinggal di sekitar ibu negara saja. Dia suka keluar negara selalu dengan alasan untuk mencari bisnes tapi hakikat sebenarnya dia pergi untuk bisnes peribadi dia sendiri, naik flight first class lagi, semuanya ini akan dibil kepada Silterra! Hebat bukan?
Eg Kah Yee

Tambah malang lagi si Jalaludin ini juga telah mencadangkan seorang warga Singapura iaitu Eg Kah Yee dilantik sebagai CEO Silterra pada tahun 2007. Lepas Eg Kah Yee dilantik, perkara pertama yang dilakukan oleh CEO baru ini ialah melantik kekasih hatinya Audrey Ng sebagai CON-SULTAN Silterra.

Maka bermulalah episod merampok secara besar-besaran di dalam syarikat yang bernama SIlterra ini, pada setiap masa mereka berdua akan travel sekali, pasangan kekasih ini akan menaiki penerbangan kelas pertama tapi bila tang bilik mereka berkongsi bersama, segala pengurusan perjalanan akan dibuat melalui syarikat yang ada kepentingan dengan Audrey Ng.

Mereka akan claim semua perbelanjaan ini kepada Silterra, padahal bila kesana kemari bukan urusniaga Silterra pun yang mereka lakukan tetapi untuk KeyAsic sebenarnya, KeyAsic ini dimiliki oleh Eg Kah Yee yang juga merupakan CEO Silterra, bukan setakat itu sahaja Silterra dipaksa untuk berususniaga dengan KeyAsic.

Segala duit milik Silterra juga dirampok oleh Eg Kah Yee melalui transaksi-transaksi "palsu". Silterra diminta untuk bayar beratus-raus juta US Dollar kepada KeyAsic tetapi barang sehingga kini tidak dihantar! Ini kira urusniaga atas angin la ni! Ini dah dikira sebagai PECAH AMANAH ni!
Dari kiri, Jalaluddin Jarjis, Eg Kah Yee dalam majlis penyenaraian KeyAsic di Bursa Saham (Mesdaq)

Hasil dari rompakan ini, KeyAsic telah disenaraikan di Bursa Saham Kuala Lumpur di kaunter Mesdaq! Korang nak tahu siapa yang dilantik sebagai Pengarah KeyAsic? Tak lain dan tak bukan En Jalaluddin Jarjis la orangnya! Ini kisah 'you scracth my back, I'll scratch yours'!

Selepas saja Eg Kah Yee dilantik Silterra mengalami kerugian beratus juta dan kerugian ini berterusan selama dua tahun berturut-turut, tetapi yang peliknya syarikat yang dimiliki oleh Eg, iaitu KeyAsic ni mengalami keuntungan yang sama jumlah kerugian yang dialami oleh Silterra, contohnya Silterra rugi RM200 juta maka KeyAsic untung RM 200 juta! Pelik kan?

Macamana si Eg Kah Yee boleh buat magik macam tu ya? Ini nampak macam ambik kat sino dan letak kat sana kan? Nak dijadikan cerita, lepas Eg Kah Yee "dibuang" dari SIlterra, keuntungan syarikat KeyAsic menurun sehingga sekarang! Pelik bin Ajaib betul kan?

Inilah hero yang menyelamatkan Silterra dari rugi kepada untung! Anak Malaysia bukan dari OXFORD!

Lebih menyedihkan lagi, selepas CEo lama dibuang, Khazanah melantik orang Malaysia iaitu Dr Kamaruzzaman dari Sapura sebagai CEO yang baru dengan harapan agar sejarah "terus lingkup" (Sebab bagi Khazanah bila syarikat dah rugi, boleh dijual dengan haraga murah! Ingat MV Augusta? Macam tu la lebih kurang)!

Zaman Tun Dol menjadi Pengerusi Khazanah iaitu sekitar 2008, si Tun Dol telah mengarahkan supaya Silterra ini dijual (kalau Tun Dol siapa lagi penasihatnya kalau bukan si Kitol tu la kan!)

Malangnya, CEO baru membuat magik, tapi ini bukan magik jenis EG Kah Yee tadi, ini betul punya magik sebab Silterra yang dah nyawa-nyawa ikan ini dah mula menampakkan keuntungan tahun lepas. Tahun lepas sahaja syarikat ini telah mengeksport RM600 juta dan mendapat keuntungan bersih sebanyak RM60 juta.

Lantik orang asing Silterra rugi, lantik orang Malaysia SIlterra untung, MALAYSIA MEMANG BOLEH! Cuma CEO baru ini bukan dari OXFORD jadi dia bukan favorite si menantu hantu la!

Yang menjadi persoalan besar bagi aku ialah, kenapa selepas mengetahui CEO lama iaitu Eg Kah Yee telah PECAH AMANAH tetapi tiada sebarang tindakan diambil terhadap beliau! Silterra sudah mendapat keuntungan tetapi Kahzanah masih lagi mahu menjualnya, kenapa nak jual syarikat yang mendapat untung?

Terbaru, difahamkan bahawa Silterra akan dijual kepada bekas CEO cum Perampok tahap Penyamun Tarbus si Eg Kah Yee! Tak cukup dengan itu, Khazanah akan membayar pulak kepada si Eg Kah Yee sebagai tanda penghargaan kepada Eg Kah Yee untuk membeli Silterra? Apa benda ni beb?

Dah la Khazanah jual syarikat yang buat keuntungan ni, pastu dijualnya pada si Perampok ang cuba memusnahkan Silterra, dibayar pulak tu! Bila aku dapat tahu pasal kisah ni, mengelegak darah aku fikrikan kemusnahan yang telah dibawa oleh Tun Dol berserta dengan anak menantunya!

Aku harap Silterra tidak dijual dan biarlah ianya menjadi salah satu syarikat yang menjana kewangan untk negara di bawah MEB! Biarlah seorang anak Malaysia yang telah membawa keuntungan supaya terus menerus membawa keuntungan tersebut! Ingat, ini hak rakyat juga, maka kita berhak untuk bersuara!

Dalam keadaan ini, aku cukup kesian kat DS Najib, dia terpaksa mencuci segala taik-taik yang ditinggalkan oleh PM ke 5 tu! Sebab inilah aku menyokong najib sebab dia dapat kerajaan dalam keadaan yang sangat parah! Tujuan aku membongkarkan cerita ini supaya rakyat tahu ini bukan salah Najib tetapi salah Tun Dol dan Khairy SKUM!

No comments: